W Warszawie zakończyły się testy chińskiego e-busa
Stołeczny przewoźnik zakończył testy chińskiego autobusu elektrycznego. Zeroemisyjny pojazd przejechał warszawskimi ulicami blisko 80 tys. km. Trwające rok testy pozwoliły sprawdzić go w różnych warunkach atmosferycznych.
W Miejskich Zakładach Autobusowych w Warszawie zakończyły się testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12, które trwały od 15 maja 2023 r. Zaplanowane na rok badanie miało na celu sprawdzenie parametrów technicznych oraz walorów użytkowych pojazdu na różnych trasach komunikacji miejskiej w stolicy.
W trakcie tych testów Miejskie Zakłady Autobusowe sprawdzały zasięgi w zmiennych warunkach natężenia ruchu i obłożenia linii. Bardzo ważnym parametrem była temperatura zmieniająca się w różnych porach roku.
Prawie 80 tys. km na zielonym paliwie
Testowany Yutong U12 przez niemal rok pokonał na warszawskich trasach 79,7 tys. km. W rekordowym dniu w trakcie dziennej zmiany przejechał 403 km, zużywając średnio 0,63 kWh/km. Po zakończeniu zmiany stan baterii wynosił 21 proc. Średnie zużycie energii z rocznych testów wyniosło 0,89 kWh/km.
Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland, który jest przedstawicielem chińskiego producenta w Polsce, tłumaczy, dlaczego do testów wybrano Warszawę.
Warszawa jest polskim liderem w zakresie inwestycji w zeroemisyjny transport, plasuje się także w ścisłej czołówce europejskich stolic pod względem rozwoju elektromobilności. Warszawa dysponuje rozbudowanym systemem komunikacji miejskiej z bardzo nowoczesnym, zróżnicowanym taborem. Przekazując Yutonga U12 na roczne testy, stanęliśmy przed bardzo ambitnym wyzwaniem, które chętnie podjęliśmy. Całkowicie zeroemisyjny Yutong U12 potwierdził swoje wysokie parametry eksploatacyjne w różnorodnych warunkach – powiedział Marcin Kucharski.
Nawet 400 km na jednym ładowaniu
Dzięki bezkobaltowym bateriom o wysokiej sprawności, generującym ponad 400 kWh energii, autobus osiągnął zasięg 400 km na jednym ładowaniu. Pojazd wyposażono także w rekuperator energii, dzięki czemu jest ona odzyskiwana podczas hamowania. W warunkach komunikacji miejskiej ma to szczególne znaczenie. Najnowsze technologie zapewniają bezpieczeństwo baterii, ich 24-godzinny monitoring i wielostopniową ochronę.
Komfort i wygodę pasażerów zapewniają m.in. automatyczna klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie oraz siedzenia wyposażone w ładowarki USB. Niskopodłogowa konstrukcja autobusu odpowiada na potrzeby osób z niepełnosprawościami i o ograniczonej mobilności.
Yutong U12 jest wygodny także dla kierowcy, zapewniając mu panoramiczny kokpit, zestaw kamer z 360-stopniowym widokiem oraz pełną kontrolę kluczowych danych i parametrów.
Zaawansowane rozwiązania wykorzystane w tym modelu chińskiego e-busa znacznie wykraczają poza rynkowe standardy wyposażenia elektrycznych autobusów. Podczas Busworld Europe przyciągająca uwagę stylistyka modelu Yutong U12 została doceniona nagrodą Busworld Design Award.
Chińske autobusy w Polsce
Yutong Bus podaje, że jest największym światowym dostawcą autobusów z 15-proc. udziałem w rynku. Chiński producent dostarcza autobusy elektryczne, hybrydowe, wodorowe oraz zasilane tradycyjnym paliwem do miast na wszystkich kontynentach. W 2022 r. Yutong Bus producent zakontraktował prawie 12 tys. pojazdów zero- i niskoemisyjnych, a łącznie dostarczył już ponad 175 tys. autobusów. W czterech zakładach producenta powstaje nawet kilkaset autobusów dziennie, co w skali roku przekłada się na wolumen liczony w dziesiątkach tysięcy.
W Polsce Yutong Bus zakontraktował i dostarczył już 140 autobusów elektrycznych dla 22 samorządów z ośmiu województw. Elektryczne chińskie autobusy jeżdżą już m.in. w Białymstoku, Łomży i Polkowicach.
Przedstawicielem chińskiego producenta w Polsce jest Busnex Poland, który oprócz dostawy zeroemisyjnych pojazdów zapewnia kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe. We współpracy z Grupą DBK w Krakowie, Olsztynie i Białymstoku powstały trzy punkty serwisowe, a w Ostrołęce – magazyn części zamiennych.
Niedawno także stołeczny przewoźnik podpisał z Busnex Poland umowę na dostawę autobusów elektrycznych Yutong U12. Kontrakt przewiduje dostarczenie Miejskim Zakładom Autobusowym 18 zeroemisyjnych pojazdów w ciągu roku od momentu podpisania umowy. Więcej o tym w artykule: Polskie miasto kupiło autobusy z Chin.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Ciekawe, piszecie jak zuzycie itp ale o cenie cichosza…
I tak się wykańcza polskich producentów elektrycznych autobusów. Wstyd i zdrada.