Sieć ładowania elektryków dotarła na wieś
Portugalski operator punktów ładowania „elektryfikuje” polskie wsie. Wraz z siecią popularnych marketów buduje stacje ładowania samochodów elektrycznych nawet w miejscowościach, w których nie ma jeszcze czego z nich naładować.
Powerdot specjalizuje się w projektowaniu, budowie i instalacji stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych. Marka oferuje różnorodne rozwiązania, w tym szybkie ładowarki. Jej stacje ładowania elektryków powstają zarówno w miejscach prywatnych, jak i publicznych, takich jak parkingi, galerie i centra handlowe oraz biura.
Najpierw stacja, potem auto
– Jesteśmy liderem rynku spożywczego w Polsce, a razem z Powerdot jesteśmy w awangardzie rozwoju elektromobilności. Wspólnie uruchamiamy kolejne stacje ładowania pojazdów elektrycznych w przy sklepach Biedronki. To rzeczywiście czasem oznacza, że najpierw jest stacja, a dopiero później pojawiają się w danej gminie samochody elektryczne. To powoduje, że poniekąd Biedronka jest motorem postępu – podkreśla Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu w sieci Biedronka
Polska pokrywa się siecią stacji
W sieci Biedronki instalacja największego w Polsce ogólnodostępnego systemu ładowania aut elektrycznych (EV) i hybrydowych prądem stałym DC trwa od ubiegłego roku. Stacje pojawią się w 600 lokalizacjach. Pierwsze uruchomione zostały w lipcu 2023 r. w Warszawie. Szerzej o tym pisaliśmy w artykule: Rusza masowa instalacja stacji ładowania przy sklepach w całej Polsce.
Stacje ładowania elektryków Powerdot usytuowane na parkingach Biedronki są dobrze widoczne, co – jak podkreśla dyrektor operacyjny sieci sklepów – może być zachętą dla klientów do skorzystania z nich, nawet jeśli kierowcy są tylko przejazdem w danym miejscu.
Dzięki naszej wspólnej inwestycji Polska stopniowo i równomiernie pokrywa się siecią stacji ładowania o bardzo dużej mocy. W niedalekiej przyszłości możliwe będzie podróżowanie po kraju autem elektrycznym z przerwami na ładowanie wyłącznie na parkingach Biedronki. Łącząc korzystanie z usługi z zakupami w naszych sklepach, klienci nie tracą cennego czasu, gdy auto się ładuje – mówi Paweł Stolecki.
Stacje Powerdot mają moc po 120 kW, a każde urządzenie wyposażone jest w trzy złącza: CCS, ChaDemo oraz Type 2, co pozwoli naładować prawie każdego elektryka, ale także hybrydę typu plug-in. Aby skorzystać ze stacji, nie potrzeba instalować aplikacji. Stacje wyposażone są w terminal płatniczy.
Powerdot działa w modelu „destination charging”, czyli buduje stacje w miejscach, w których kierowca auta elektrycznego może załatwić bieżące sprawy, podczas gdy samochód się ładuje, czyli w sąsiedztwie obiektów handlowych, urzędów, kin i restauracji i obiektów sportowych. Do tej pory firma uruchomiła w Polsce 500 punktów ładowania i jest w trakcie budowy kolejnych 1500.
Ciekawym przykładem miasta, w którym Powerdot rozwija infrastrukturę ładowania, jest Gorzów Wielkopolski. Przy 70 pojazdach elektrycznych zarejestrowanych w tym mieście (dane na koniec lutego br.) operator uruchomił tam już 28 punktów ładowania.
Nie tylko Biedronka
Portugalska sieć marketów nie jest jedyną, która stawia na rozwój infrastruktury ładowania. Także sieć sklepów Polomarket nawiązała współpracę z operatorem sieci ładowania pojazdów elektrycznych, ChargeEuropa. Zakłada ona zainstalowanie stacji ładowania w pierwszych 30 lokalizacjach w Polsce. W całym kraju Grupa Polomarket ma 280 sklepów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Nie zająknęli się ocenach za ładowanie, bo i po co. Cena zwala z nóg 🙂