Kolejne polskie miasto stawia na chińskie elektryki
Do stolicy Karkonoszy wjechały już wszystkie autobusy elektryczne chińskiego producenta zamówione w ramach rekordowego na polskim rynku kontraktu.
Pierwszy etap kontraktu na dostawę 20 egzemplarzy modelu Yutong E12, realizowanego przez Busnex Poland, obejmował dostawę 10 pojazdów. Kolejna ich partia trafiła już do Jeleniej Góry. Nowe autobusy Yutong E12 obsłużą przede wszystkim trasy na terenie Dzielnicy Uzdrowiskowej Cieplice.
Elektrobusy wyposażono w bezkobaltowe baterie, które wraz z systemem odzyskiwania energii mają zapewniać w regularnej eksploatacji zasięg nawet 350-400 km na jednym ładowaniu. Zastosowane technologie mają zapewniać 24-godzinny monitoring baterii i wielostopniową ochronę.
W klimatyzowanych autobusach znajduje się monitoring wizyjny, a także system wczesnego ostrzegania kierowcy o zagrożeniach na drodze. 12-metrowe pojazdy o niskopodłogowej konstrukcji są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zakup został dofinansowany kwotą niemal 63 mln zł przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Oprócz zeroemisyjnego taboru w Jeleniej Górze powstanie 20 punktów ładowania typu plug-in dla autobusów. Miasto zyska także dodatkowe, ogólnodostępne ładowarki dla pojazdów elektrycznych.
Chińskie autobusy w Polsce
Grupa Yutong podaje, że jest największym globalnym dostawcą tego typu pojazdów i ma ponad 10-proc. udział w światowym rynku. Chiński producent posiada cztery fabryki, które mają zapewniać maksymalną dzienną zdolność produkcyjną na poziomie kilkuset autobusów. W skali roku zapewnia to wolumen produkcji liczony w dziesiątkach tysięcy.
Yutong Bus dostarcza do miast na wszystkich kontynentach zarówno autobusy elektryczne, hybrydowe i wodorowe, jak i zasilane paliwem tradycyjnym. W 2022 r. chiński producent zakontraktował prawie 12 tys. pojazdów zero- i niskoemisyjnych, a łącznie dostarczył już ponad 175 tys. autobusów.
W Polsce Yutong Bus zakontraktował i dostarczył ponad 140 autobusów elektrycznych dla 22 samorządów z ośmiu województw. Są one wykorzystywane m.in. w Białymstoku, Łomży i Polkowicach. Chińskie elektryki trafią także do Warszawy. Niedawno stołeczny przewoźnik podpisał umowę na dostawę 18 autobusów elektrycznych Yutong U12 z Busnex Poland. Kontrakt przewiduje dostarczenie pojazdów w ciągu roku od podpisania umowy.
Przedstawicielem chińskiego producenta w Polsce jest Busnex Poland. Oprócz dostawy zeroemisyjnych pojazdów firma zapewnia wsparcie techniczne i serwisowe. W Krakowie, Olsztynie i Białymstoku we współpracy z Grupą DBK stworzono trzy punkty serwisowe, a w Ostrołęce – magazyn części zamiennych.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Ale jak już dochody budżetu samorządu, pewnie stawiają na podatki od POLSKICH firm i POLSKICH pracowników. Bo raczej chiński producent autobusów im ich nie zapłaci xd