REKLAMA
 
REKLAMA

Po awarii pociągów wodorowych Niemcy pojadą nimi za darmo

Po awarii pociągów wodorowych Niemcy pojadą nimi za darmo
Fot. Alstom

Niemiecka linia kolejowa obsługiwana wyłącznie przez pociągi napędzane wodorem zapewni wszystkim pasażerom bezpłatne przejazdy przez najbliższe dwa miesiące. Akcja potrwa od 1 kwietnia do 31 maja i obejmie wszystkie podróże w drugiej klasie pociągów wodorowych w rejonie Frankfurtu.

Akcja ma miejsce w ramach rekompensaty za – jak powiedział przewodniczący rady nadzorczej niemieckiego przewoźnika RMV – „całkowitą porażkę podczas uruchamiania pociągów wodorowych”. Wystąpiły wówczas opóźnienia z winy dostawcy taboru, firmy Alstom, a także problemy z nowym sprzętem do tankowania wodoru. Dodatkowo wiele lokomotyw spalinowych sprowadzonych jako tymczasowe rozwiązanie w miejsce brakujących pociągów także wykazało usterki. Operator kolejowy zamknął linię RB15 w rejonie Frankfurtu na kilka tygodni w styczniu i lutym 2023 r.

Pociągi wodorowe na całej linii

Linia RB15 jest drugą linią w Niemczech, którą obsługują wyłącznie pociągi wodorowe. Na tej linii jeździ ich w sumie 12. Pozostałych 15 pociągów wodorowych kursuje na trzech pozostałych liniach przewoźnika równolegle z lokomotywami spalinowymi. O pierwszej wodorowej linii kolejowej pisaliśmy w artykule: Ruszyła pierwsza na świecie wodorowa linia kolejowa.

REKLAMA

Problemy na linii RB15 zaczęły się, gdy w grudniu 2022 r. cały tabor przewoźnika miał przejść z zasilania olejem napędowym na zasilanie wodorem. Nieudana z różnych powodów wymiana pociągów na wodorowe, poskutkowała w 2023 r. odwołaniem 19 proc. pociągów.

Jak przyznał dyrektor zarządzający RMV, organu publicznego odpowiedzialnego za planowanie, organizację i finansowanie transportu w regionie, takiej awarii regionalnej linii kolejowej jeszcze w Niemczech nie było. W ramach rekompensaty dla mieszkańców regionu korzystanie z kolei w kwietniu i maju br. będzie całkowicie bezpłatne.

To bezprecedensowe posunięcie nie tylko w historii RMV, ale także całego niemieckiego systemu transportu publicznego ma pozwolić przewoźnikowi odzyskać zaufanie klientów.

27 bezemisyjnych pociągów zasilanych wodorem

W przetargu na dostawę 27 pociągów wodorowych dla niemieckiego przewoźnika zwyciężył francuski Alstom, który miał dostarczyć pojazdy typu Coradia iLint do czasu zmiany rozkładu w grudniu 2022 r. Zamówienie obejmowało także dostawy wodoru, konserwację i zapewnianie rezerw mocy przez kolejne 25 lat.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski, wykorzystujący wodorowe ogniwa paliwowe do wytwarzania energii elektrycznej, która napędza silnik. Pociąg jest cichy i lokalnie bezemisyjny, ponieważ uwalnia do środowiska jedynie parę wodną.

Do określonego w umowie terminu Alstom dostarczył przewoźnikowi tylko sześć składów. Wszystkie jednak okazały się wadliwe i wymagały ingerencji w oprogramowanie i osprzęt.

Brak działających pociągów spowodował, że nie można było przeszkolić maszynistów w obsłudze nowych lokomotyw wodorowych. Trudno było także odpowiednio zaplanować zmiany. Kiedy wszystkie napędzane ogniwami wodorowymi składy dotarły w końcu do przewoźnika, nie było w pełni przeszkolonych maszynistów, którzy mogliby je obsługiwać. Dodatkowo do czerwca 2023 r. aż 20 z 60 maszynistów zatrudnionych na linii łączącej Frankfurt z innymi miejscowościami w regionie zrezygnowało z pracy. Niemal 1/5 skorzystała w tym czasie ze zwolnień lekarskich. Braki kadrowe spowodowały pośpiech podczas zatrudniania nowych kierowców.

REKLAMA

Trudną sytuację potęgowały usterki elektronicznych tablic ogłoszeń, które nie podawały na bieżąco dokładnych informacji o czasie przyjazdu. Pasażerowie czekali na pociągi, które nie przyjeżdżały, a kiedy zdecydowali się skorzystać z alternatywnych środków transportu, opóźnione pociągi jednak się pojawiały.

W nowych składach występowały także ciągłe problemy z niedziałającymi toaletami.

Wszystko pod kontrolą

Ostatnie dwa pociągi napędzane ogniwami paliwowymi z zamówionych 27 zostały dostarczone przez Alstom dopiero w grudniu 2023 r. Według RMV wszystkie są obecnie eksploatowane i jeżdżą ze średnią niezawodnością na poziomie 90 proc.

W komunikacie przewoźnika czytamy: „Odkryj linię Taunusbahn RB15 i korzystaj z niej bezpłatnie przez dwa miesiące. Od 1 kwietnia do 31 maja 2024 r. wszyscy pasażerowie drugiej klasy mogą podróżować pociągami linii RB15 na trasie Brandoberndorf, Bad Homburg i Dworzec Centralny we Frankfurcie bez biletu.”

Promocja obowiązuje na wszystkie podróże w 2. klasie na trasie Brandoberndorf–Bad Homburg. Promocja dotyczy także bezpośrednich pociągów do Frankfurtu rano i z powrotem po południu – nawet dla osób nieposiadających biletu okresowego. Pasażerowie, którzy mają bilet roczny lub abonament (Deutschland Ticket), także odniosą korzyści z tej kampanii.

Przewoźnik zapewnia, że każdy pasażer za aktywny bilet okresowy okazany na stacji kolejowej biorącej udział w tej kampanii otrzyma kupon o wartości 49 euro. Po wydaniu kuponu pasażerowie mogą otrzymać odpowiednią kwotę za pośrednictwem platformy zwrotu kosztów. Wypłaty nastąpią w lipcu br.

Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, w ramach tej kampanii RMV chce podziękować wszystkim, którzy pozostali lojalni wobec firmy mimo zawodności funkcjonowania pociągów. Kampania ma także przyczynić się do przyciągnięcia nowych klientów.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Jaki jest sens uwodorawiać kolej jak może być ona elektryczna. Już lepiej niech wprowadzą silniki na wodór do statków, samolotów czy TIR-ów.

Za darmo? Hehe

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA