Polacy kupują coraz więcej elektryków. Jakich najwięcej?
W naszym kraju stale rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych. Zwiększa się także liczba ofert sprzedaży używanych elektryków. Wśród nowych aut elektrycznych niezmiennie prym wiedzie Tesla. Inaczej jest w przypadku elektryków na rynku wtórnym, gdzie dominują modele wprowadzone do sprzedaży w początkowym etapie rozwoju rynku aut elektrycznych.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przedstawiło najnowsze dane dotyczące wzrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce. Wynika z nich, że na koniec 2023 roku w naszym kraju zarejestrowanych było łącznie 51 125 samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. Ich liczba w stosunku do końca 2022 r. wzrosła o 69 proc. Wyłącznie w grudniu przybyło 1707, co oznacza wzrost w stosunku do grudnia 2022 r. o 39 proc.
W zeszłym roku udział elektryków w ogólnej liczbie rejestracji samochodów osobowych w Polsce wyniósł 3,6 proc. w stosunku do 2,7 proc. w 2022 roku. Wyłącznie w grudniu 2023 r. udział elektryków wyniósł 4,1 proc., podczas gdy w grudniu 2022 r. było to 3,3 proc.
Do ponad 51,1 tys. elektrycznych aut osobowych zarejestrowanych w Polsce na koniec 2023 r. dochodziło 5809 elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, co oznacza w tej grupie pojazdów wzrost rok do roku o 89 proc. W grudniu zarejestrowano 194 auta dostawcze i ciężarowe zasilane energią elektryczną.
Ponad 200 aut na wodór w Polsce
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych odnotowuje w swoim najnowszym raporcie, że na koniec 2023 roku zarejestrowanych w Polsce było 201 samochodów osobowych na wodór.
Oznacza to wzrost całkowitej liczby rejestracji aut wodorowych o 73 proc. względem wolumenu tego typu pojazdów na koniec 2022 r. Wyłącznie w grudniu zostały zarejestrowane 2 wodorowe auta osobowe.
Prawie 6 tys. punktów ładowania
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przedstawia też dane na temat ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Na koniec 2023 r. było ich w Polsce 5933, co oznacza wzrost rok do roku o 37 proc. W tym było 4390 punktów ładowania typu AC (+29 proc. r/r) oraz 1543 typu DC (+52 proc. r/r).
PSPA odnotowuje, że o ile najwięcej w krajowej infrastrukturze ładowania było ładowarek o mniejszej jednostkowej mocy do 22 kW (66%), to liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW zaczęła dynamicznie rosnąć. Pod koniec 2023 r. kierowcy aut elektrycznych mogli w Polsce korzystać już z 575 takich ładowarek.
Najwięcej ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce na koniec 2023 r. było w Warszawie (590), Gdańsku (265), Szczecinie (220), Poznaniu (199), Krakowie (194), Katowicach (190), Wrocławiu (145), Łodzi (143), Olsztynie (119) oraz Toruniu (110).
W Polsce rozwija się także sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych przy drogach należących do europejskiej sieci TEN-T. Na koniec zeszłego roku takich stacji w naszym kraju było 609, co oznacza wzrost rok do roku o 14 proc. Zgodnie z ostatnimi decyzjami Unii Europejskiej, liczba punktów ładowania przy trasach sieci TEN-T w kolejnych latach będzie musiała wyraźnie wzrosnąć. Do 2025 r. na głównych trasach Unii Europejskiej stacje ładowania o dużej mocy mają być rozmieszczone co 60 km w obu kierunkach. Więcej na ten temat w artykule: Będzie więcej stacji ładowania elektryków. Ambitne plany UE.
Jakie elektryki kupują Polacy?
Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że w całym 2023 roku Polacy kupili najwięcej elektrycznych Tesli (429), Mercedesów (226), BMW (179), Volkswagenów (96) i Opli (87).
Wyłącznie w grudniu zarejestrowano między innymi 288 Tesli Model Y, 131 Tesli Model 3, 68 Mazd MX-30, 66 Mercedesów EQE SUV oraz 63 BMW I4.
Coraz więcej elektryków z drugiej ręki
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przyjrzało się także wtórnemu rynkowi samochodów elektrycznych w Polsce, analizując dane pochodzące z serwisu Otomoto. Na koniec grudnia było w nim 3579 używanych elektryków. To wzrost w porównaniu do końca 2022 r. o 150 proc. Udział ofert sprzedaży samochodów całkowicie elektrycznych w ogólnej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wyniósł 1 proc. Najwięcej ofert dotyczyło następujących modeli aut elektrycznych:
- Nissan Leaf (328 ogłoszenia w grudniu 2023 r. ze średnią ceną 70 740 PLN),
- BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 96 624 PLN),
- Tesla Model S (186 ogłoszeń ze średnią ceną 170 119 PLN),
- Tesla Model 3 (153 ogłoszenia ze średnią ceną 155 778 PLN),
- Renault ZOE (137 ogłoszeń ze średnią ceną 68 429 PLN).
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Jazda elektrykiem wspiera polską energetykę , polski węgiel a nie reżimy śpiące na ropie naftowej. Z każdego literka dizelka albo benzynki 2 PLN dla kiedyś ruska teraz Araba.
Polacy coraz więcej kupują elektryki – ale chyba maszynki do golenia.
200 wodorówek? Kto to kupuje? Chyba że to autobusy w którymś mieście :>
To chyba jakaś pomyłka z tymi danymi o sprzedaży. Na portalach branżowych można przeczytać, że Tesla sprzedała w 2023 roku 2317 sztuk (w powyższym artykule 429 szt.), Volkswagen 791 sztuk, Kia 740 sztuk.
Cenzura???
Porównując emisję spalinowki i elektryka powinno się brać pod uwagę podgrzewanie baterii na postoju w celu utrzymania możliwości eksploatacji w warunkach poniżej plus 5 stopni. A nie tylko jazdę w idealnych warunkach bez ogrzewania i klimy