Ekologiczny transport drogowy: jak zrównoważyć rozwój i ochronę środowiska
Z danych EEA wynika, że transport drogowy odpowiada za 71,7 proc. CO2 trafiającego do atmosfery. Aż 27,1 proc. zanieczyszczeń z tej puli tworzą natomiast ciężarówki*. Czy transport towarowy może być bardziej zrównoważony?
Czy elektryczne samochody ciężarowe to przyszłość?
W kontekście transportu osobowego działania Unii Europejskiej dążą do zwiększenia udziału nisko- i zeroemisyjnych modeli w parkach pojazdów zarejestrowanych w poszczególnych krajach wspólnoty. Co do floty elektrycznych samochodów ciężarowych, plany są mniej optymistycznie ze względu na ograniczenia technologiczne, które muszą zostać pokonane przed popularyzacją tego rozwiązania i zrobieniem z niego standardu rynkowego.
Pierwsze prototypy elektrycznych ciężarówek są już nie tylko teoretycznym konceptem, lecz rzeczywistością. Powstały w fabrykach takich marek, jak chociażby MAN (np. MAN eTGX i eTGS), Volvo (np. Volvo FL i FE Electric), Renault (np. Renault Trucks C E-Tech) czy Mercedes (np. Mercedes eActros). Mimo wszystko, europejski rynek jest wciąż zdominowany przez diesle, które stanowią aż 96,6 proc. wszystkich pojazdów ciężarowych – jak podaje raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) z 2022 roku. Udział samochodów elektrycznych wyniósł natomiast zaledwie 0,6 proc.
Alternatywę dla elektryków mogą stanowić pojazdy wodorowe, które mają szansę na zrewolucjonizowanie rynku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zaskakują nie tylko redukcją gazów cieplarnianych, która jest efektem czystego procesu spalania. W grę wchodzi również stosunkowo niski koszt zakupu paliwa oraz większy zasięg niż w przypadku pojazdów elektrycznych. Wciąż jest on jednak niższy niż ten oferowany przez samochody konwencjonalne.
Optymalizacja przewozu towarów drogą lądową
O ile zmiana floty na w stu procentach zeroemisyjną nie jest jeszcze opłacalnym pomysłem, o tyle istnieje wiele innych sposób na zmniejszenie śladu węglowego generowanego przez transport lądowy. Poniżej prezentujemy te, które najłatwiej zaimplementować w gotowym procesie transportowym.
- Odpowiednia flota pojazdów – nawet konwencjonalne samochody ciężarowe mogą okazać się ekologicznym wyborem, o ile będą wyposażone w nowoczesny, wydajny napęd. Przełoży się to na niższe spalanie, a w efekcie na mniejszą emisję CO2. Istotne jest również utrzymywanie floty w dobrym stanie technicznym, który zapobiega awariom i konieczności organizowania transportu zastępczego.
- Optymalizacja sieci dostaw – choć wymaga to trochę wysiłku, to jednak przeanalizowanie regularnie pokonywanych tras pod kątem ich wpływu na środowisko przyniesienie wymierne korzyści nie tylko pod względem ekologicznym. Jeśli uda się połączyć kilka tras w jedną, która lepiej wykorzystuje dostępną jednostkę transportową, liczba przejazdów zostanie zredukowana, a mimo to uda się zrealizować wszystkie zlecenia.
- Ecodriving – sposób jazdy ma duży wpływ na to, jak dużo paliwa spala samochód. Właściwe przeszkolenie kierowców w zakresie ekonomicznej i ekologicznej jazdy może okazać się bardzo znaczącą zmianą na korzyść środowiska. Realizację wyznaczonych celów przez pracowników można z kolei kontrolować za pomocą inteligentnych systemów monitorujących przebieg trasy.
- Konsolidowanie ładunków – redukcji śladu węglowego sprzyja maksymalne wykorzystywanie dostępnej przestrzeni transportowej, np. poprzez transport drobnicowy. W efektywnym załadowaniu towaru pomagają natomiast specjalne systemy, w których można zaplanować cały proces z uwzględnieniem indywidualnych właściwości poszczególnych pakunków. Umożliwia to przewiezienie większego ładunku za jednym kursem, a to oznacza oszczędność paliwa i mniejszą ilość spalin trafiających do atmosfery podczas tego procesu.
Transport inter- i multimodalny kluczem do zrównoważonej branży
Chociaż transport drogowy jest obecnie najbardziej elastycznym systemem, warto mieć świadomość jego wad, głównie w kontekście ekologicznym. Rozwiązaniem, które pozwoli czerpać z niego korzyści przy obniżeniu negatywnego wpływu na środowisko do absolutnego minimum, może okazać się transport inter- i multimodalny.
Taki system transportowy zakłada połączenie kilku metod w komplementarny łańcuch dostaw, który został zbudowany z myślą o oszczędności dla inwestora i z korzyścią dla środowiska. Pozwala to na skorzystanie z bardziej ekologicznych rozwiązań, jak chociażby fracht morski czy kolej, i połączenie ich z przejazdem samochodem ciężarowym na tych odcinkach, na których jest to konieczne do zrealizowania usługi. Zorganizowanie takiego procesu z udziałem profesjonalnej firmy – chociażby poprzez wybranie transportu drogowego w AsstrA – nie powinno przysporzyć wiele trudności, a jedynie same korzyści.
Źródła: * www.eea.europa.eu/pl/sygna142y/sygnaly-2022/artykuly/najwyzszy-czas-na-zmiany-w
asstra.pl – materiał sponsorowany