Bateria sodowo-jonowa Northvolt. Tańsza i bezpieczniejsza niż li-ion
Szwedzka firma Northvolt ogłosiła opracowanie baterii sodowo-jonowej. W pierwszej kolejności nowe baterie mają być stosowane w stacjonarnych magazynach energii. Takie urządzenia Northvolt produkuje od tego roku w Gdańsku.
Szwedzi zapewniają, że opracowana przez nich bateria będzie bezpieczniejsza, tańsza w produkcji i bardziej zrównoważona od najpopularniejszych na rynku baterii zbudowanych na bazie niklu, manganu i kobaltu (NMC) czy baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP).
Ponadto zaletą nowej baterii ma być to, że jest ona wytwarzana z wykorzystaniem szeroko dostępnych pierwiastków, takich jak żelazo i sód. Bateria została zbudowana na bazie węglowej anody (określanej przez Northvolt jako hard carbon) oraz żelazowej katody bazującej na tzw. pruskiej bieli (Prussian White). Bateria nie zawiera natomiast takich pierwiastków jak lit, nikiel czy grafit.
Peter Carlsson, twórca i CEO Northvolt, zapewnia, że komercjalizacja nowej baterii sodowo-jonowej przyczyni się do przyspieszenia transformacji energetycznej. Ponadto dostępność surowców potrzebnych do produkcji ma sprawić, że nowe baterie będzie można produkować w fabrykach znajdujących się bliżej odbiorców. To zmniejszy koszty logistyki, uniezależniając produkcję baterii sodowo-jonowych od dotychczasowych łańcuchów dostaw przemysłu bateryjnego.
To kamień milowy dla oferty rynkowej Northvolt. Ta technologia bateryjna ma również kluczowe znaczenie dla osiągnięcia globalnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju, czyniąc elektryfikację bardziej opłacalną, zrównoważoną i dostępną na całym świecie – zapewnia Carlsson.
Najpierw magazyny energii
Nowa bateria ma się charakteryzować gęstością na poziomie 160 Wh/kg. To wyraźnie mniej niż gęstość stosowanych obecnie w samochodach elektrycznych baterii litowo-jonowych, która sięga około 250 Wh/kg.
Mniejsza gęstość nie powinna jednak przeszkodzić w zastosowaniu pierwszej generacji nowych baterii sodowo-jonowych w inwestycjach związanych ze stacjonarnym magazynowaniem energii. Występują tam bowiem mniejsze ograniczenia, jeśli chodzi o powierzchnię. Stacjonarne magazyny energii Northvolt produkuje w uruchomionej w tym roku fabryce w Gdańsku.
Według Northvolt dopiero kolejne generacje baterii sodowo-jonowych, o wyższej gęstości, powinny być wykorzystywane w elektromobilności.
Nowa bateria dzięki swoim właściwościom i bezpieczeństwu pracy w wysokich temperaturach ma znaleźć zastosowanie zwłaszcza w takich regionach jak Afryka czy Bliski Wschód.
– Baterie sodowo-jonowe zapewniają wydajność wymaganą do umożliwienia magazynowania energii przez dłuższy czas niż w przypadku alternatywnych baterii po niższych kosztach. To otwiera nowe możliwości wykorzystania energii odnawialnej. Potencjał technologii sodowo-jonowej będzie miał ogromny wpływ na tempo globalnej elektryfikacji – dodaje Carlsson.
Wysoka gęstość baterii litowo-metalowych
Bateria sodowo-jonowa została opracowana przez dział badawczo-rozwojowy Northvolt w laboratoriach w Vasteras w Szwecji. Nowa bateria wejdzie do oferty szwedzkiej firmy, której podstawą są baterie litowo-jonowe przeznaczone głównie dla sektora elektromobilności.
Innym rodzajem baterii, które będzie produkować szwedzka firma, są baterie litowo-metalowe. Z uwagi na jeszcze wyższą gęstość mają one zastosowanie np. w przemyśle lotniczym. Opracowała je kalifornijska firma Cuberg, którą dwa lata temu przejęli Szwedzi.
Ogniwa bateryjne Cuberg bazujące na płynnym elektrolicie i anodzie litowo-metalowej w zeszłym roku miały gęstość na poziomie 380 Wh/kg.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Bardzo dobra wiadomość, brawo Northvolt!
Grafit to pierwiastek ?
Brak informacji jaka jest sprawność ładowanie/rozładowanie. Akumulatory kwasowe maja 67%, Litowe 92%, a ten sodowy?
Grafit – pierwiastkiem?
Ogniwa litowo-METALOWE?
A choć 1 zdanie nt wyzwań i ograniczeń ogniw sodowo-jonowych?
Proszę, bardzo Was lubię, nie obniżajcie lotów…
Grafit to alotropowa odmiana węgla C12 … tak to pierwiastek w czystej postaci.
Są obecnie akumulatory tak zwane żelazowe są to zazwyczaj akumulatory trakcyjne długowieczne dokładniej niklowo żelazowe z wodorotlenkiem potasu jako elektrolit. Jak się zrobi sprytny marketing to będzie potasowo jonowy akumulator 😉
Zamiast niklu zastosowano grafitową elektrodę, moim zdaniem powinna być z grafenu ze względu na jej powierzchnie czynną.
Ponad 9x większa gęstość mocy/kg niż w AHI. Może zastosuję w projektach