W tym mieście zatankujesz wodór. Na Śląsku ruszyła pierwsza stacja wodorowa
Neso to tworzona przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK marka stacji tankowania wodorem samochodów i autobusów. Kolejną stację uruchomiono właśnie na Śląsku. Powstała na dworcu autobusowym w Rybniku.
Na nowo powstałej – pierwszej na Śląsku i drugiej w Polsce – ogólnodostępnej stacji tankowania wodorem będzie mogło tankować 20 autobusów NesoBus zasilanych tym zeroemisyjnym paliwem wyprodukowanych przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK, a także wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem.
Rybnicki Okręg Wodorowy
Stacje tankowania są jednym z głównych elementów powstającego Rybnickiego Okręgu Wodorowego. Sieć stacji powstaje pod marką Neso. Nazwa wywodzi się z pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”.
Transformacja Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy powoli staje się faktem – przekonuje Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. – Mamy ambicje stania się ośrodkiem nowoczesnych technologii opartych na zrównoważonych, efektywnych źródłach zielonej energii. Otwierana dziś inwestycja – druga w Polsce (po Warszawie) ogólnodostępna stacja tankowania wodorem – jest jednym z elementów składających się na zieloną transformację Rybnika czyli przechodzenia na czyste źródła energii – dodaje prezydent.
Stacja tankowania wodorem w Rybniku to już druga nasza stacja w Polsce, jaką uruchamiamy w przeciągu zaledwie kilku tygodni. Rybnik to doskonały przykład jak z miasta, które przodowało w rankingach zanieczyszczonego powietrza w krótkim czasie zmienić się w lidera zielonej transformacji wśród polskich miast. To wielka zasługa ludzi zarządzających miastem i należą im się prawdziwe wyrazy uznania od całej Polski, ale przede wszystkim od mieszkańców Rybnika. Cieszymy się, że w Rybniku powstaje pierwsza na Śląsku stacja wodorowa, na której będą między innymi mogły tankować autobusy wodorowe NesoBus produkowane w naszej fabryce w Świdniku – mówi Maciej Stec, Wiceprezes ds. Strategicznych Grupy Polsat Plus i Członek Rady Nadzorczej Grupy ZE PAK.
Auto na wodór
Zielony wodór jest czystym i zeroemisyjnym paliwem. Pojazdy napędzane nim nie emitują spalin, a dodatkowo oczyszczają powietrze. Nie emitują z rury wydechowej trujących substancji: CO2, tlenków azotu ani pyłów, a jedynie destylowaną parę wodną.
Tankowanie wodoru nie różni się niemal niczym od tankowania paliwem na stacji benzynowej – zdejmuje się „pistolet” z dystrybutora, wkłada do pojazdu, naciska przycisk i rozpoczyna tankowanie. Zatankowanie samochodu do pełna trwa kilka minut, a autobusu – kilkanaście. Stacja jest samoobsługowa, dystrybutor z ciśnieniem 700 barów służy do tankowania samochodów, a z ciśnieniem 350 barów – autobusów. Paliwo do stacji dostarczają wodorowozy o pojemności 1000 kg H2.
Dostępne obecnie samochody wodorowe mogą przejechać na jednym tankowaniu ponad 600 km.
Pojazdy wodorowe są wyposażone w silnik elektryczny tak jak samochody elektryczne na baterie. Różnią się jedynie sposobem dostarczania energii. Samochody elektryczne napędza energia z dużych baterii, a w samochodzie wodorowym – w ogniwie paliwowym – wodór łączy się z tlenem z powietrza i energia produkowana jest na bieżąco. Pobierane powietrze oczyszczają specjalne filtry, aby ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Silnik elektryczny w samochodzie wodorowym napędza prąd wytwarzany w czasie jazdy. Samochód wodorowy ma tylko małą baterię, która jedynie odzyskuje energię z hamowania.
Energia z OZE
Polsat Plus i ZE PAK podają, że nowa stacja tankowania wodorem jest w znacznym stopniu samowystarczalna energetycznie. Zainstalowane na stacji panele fotowoltaiczne zo mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh przechowują jej nadwyżki.
Stacje tankowania wodorem w sześciu miastach
Budową stacji tankowania wodorem pod marką Neso zajmuje się spółka PAK PCE Stacje H2. Powstaną w sześciu lokalizacjach. Oficjalne otwarcie pierwszej stacji w Warszawie nastąpiło w ubiegłym miesiącu. Teraz otwarto stację w Rybniku.
ZE PAK podaje, że rozpoczęły się prace budowlane w Gdańsku i Gdyni, a niebawem rozpocznie się budowa we Wrocławiu i Lublinie. Zakończenie budowy tych stacji planowane jest w przyszłym roku.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
A jakieś info o cenie za kg wodoru?
Jakieś info czy zamiast LPG do mojego Seicento zatankuje wodór czy trzeba jakąś przeróbkę układu zasilania?
Przyszłością są baterie ładowane pracą urządzenia, np. pojazdu. Takie technologie przydałyby się nie tylko w motoryzacji, ale i w gospodarstwie domowym. W Polsce promuje się technologie wodorowe, bo komuś się Polska z pustynią pomyliła! W polskim powietrzu dość wilgoci i bez wody z wodoru! Wybuchów też jest dostatecznie dużo!
69 zł za kg
69 zł za kg? Aha, to tak jakby olej napędowy kosztował po 22 zł/litr. Dzięki za taką ekologię…. ja rezygnuję