Kolejne miasto stawia na wodorowy transport publiczny
Niemiecki przewoźnik transportu publicznego zakupi wodorowe autobusy. Zeroemisyjne pojazdy dostarczy firma Solaris.
Solaris otrzymał zamówienie na autobusy wodorowe od niemieckiego przewoźnika SWK Mobil Krefeld z zachodnich Niemiec. Pierwsze z 10 bezemisyjnych autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen trafią do Krefeld do końca 2024 r., a dostawy zostaną sfinalizowane do maja 2025 r.
Pojazdy Urbino 12, które pojadą do Krefeld, będą wyposażone w elektryczny silnik centralny o mocy 160 kW. Autobusy zasili energia z wodorowego ogniwa paliwowego. Dodatkowy magazyn energii elektrycznej będą stanowić baterie Solaris High Power. O właściwą temperaturę podczas podróży zadbają pompy ciepła.
Solaris w ramach dostawy autobusów Urbino 12 hydrogen zapewni także wsparcie procesu zarządzania flotą przez autorskie narzędzie eSConnect. Zapewnia ono pełny dostęp do danych niezbędnych do oceny wydajności autobusu i zaplanowania jego eksploatacji.
Autobusy wodorowe w europejskich miastach
Popularność bezemisyjnych rozwiązań opartych na technologii wodorowej w Europie stale rośnie. Solaris dostarczył już 140 już autobusów wodorowych do kilkunastu europejskich miast, w których obsługują one transport publiczny. W swoim portfolio firma ma ponad 450 zamówionych autobusów wodorowych z terminami dostaw na najbliższe lata.
Szczególnie duże zainteresowanie, jeśli chodzi o wyposażanie przewoźników w autobusy wodorowe, wykazuje rynek niemiecki. Urbino hydrogen jeżdżą np. w Kolonii, w której przewoźnik RVK już po raz kolejny złożył zamówienie na wodorowe Solarisy. Dostawy zaplanowano na drugą połowę 2024 r.
Urbino hydrogen jeżdżą także w Wuppertal, Hofolding, Weimar, Frankfurcie, Gross-Zimmern i w aglomeracji Monachium. W realizacji są kolejne kontrakty, m.in. dla Aschafenburga, Güstrow i Gross-Gerau. Także przewoźnik transportu zbiorowego w niemieckim Duisburgu zamówił autobusy wodorowe marki Solaris. Dostawy 25 modeli Urbino hydrogen zaplanowano na lata 2024-2025.
Na wodorowe autobusy Solarisa zdecydował się również inny miejski przewoźnik w Niemczech. Zeroemisyjne pojazdy ruszą na ulice Hamburga w drugim kwartale 2024 r.
Także włoskie miasta postawiły na rozwój bezemisyjnej mobilności, inwestując w autobusy wodorowe. W Wenecji i okolicach jeżdżą już cztery Urbino 12 hydrogen. Przewoźnik Azienda Veneziana della Mobilita (AVM) zamówił w firmie Solaris 90 pojazdów wodorowych. Również Bolonia niedawno złożyła zamówienie na zeroemisyjne wodorowce. Pierwsza partia autobusów trafi do Bolonii i Ferrary już w 2024 r. Pozostałe zamówione pojazdy zostaną dostarczone w latach 2025-2026.
W 2022 r. Solaris wygrał również przetarg na dostawę pięciu Urbino 12 hydrogen do stolicy Majorki, Palma de Mallorca.
Bezemisyjny tabor na polskich drogach
W Polsce wśród miast zainteresowanych wprowadzeniem autobusów z napędem wodorowym są m.in. Rybnik i Poznań, który zamówił 25 autobusów wodorowych. O rosnącym zainteresowaniu bezemisyjnymi pojazdami zasilanymi energią z ogniwa paliwowego świadczy duża liczba wniosków o dofinansowanie autobusów zasilanych wodorem złożonych w programie Zielony Transport Publiczny.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Miejmy nadzieję że polskie miasta też będą zwiększały ilość autobusów bezemisyjnych.