Składany dach fotowoltaiczny zintegrowany z pojazdem
Nowy produkt Webasto został zaprezentowany na tegorocznych targach IAA Mobility w Monachium. Od 2016 r. firma zainwestowała ponad 1 mld euro w rozwój segmentu elektromobilności.
Webasto jest globalnym dostawcą rozwiązań motoryzacyjnych. Działalność firmy do pewnego momentu skupiała się na produkcji dachów oraz systemów ogrzewania i chłodzenia. Od 2016 r. spółka rozwija nową gałąź swojej działalności i realizuje projekty z zakresu elektromobilności. Angażuje się w obszar związany z bateriami do pojazdów elektrycznych (EV), udoskonaleniem procesu ładowania oraz funkcjonalizacją dachów i integracją fotowoltaiki na ich powierzchni.
Składany dach fotowoltaiczny
Na stronie Webasto pojawiają się ograniczone informacje na temat nowego dachu solarnego. Jak podaje „PV Magazine”, wywodzący się z Niemiec producent opracował rozkładany dach samochodowy zintegrowany z ogniwami fotowoltaicznymi.
System solarny zamontowany na dachu ma oferować 300 Wp mocy i jest zbudowany ze 120 ogniw wykonanych w technologii PERC, zalaminowanych pomiędzy dwoma warstwami szkła. Dach składa się z dwóch osobnych modułów, dzięki czemu może się otwierać. Pierwszy, większy moduł przesuwny ma ważyć 21 kg i mieć powierzchnię 1,2 m2. Tylny, nieruchomy element dachu solarnego ma mieć powierzchnię 0,9 m2. Przedni większy moduł podczas składania dachu jest unoszony o kilka milimetrów za pomocą mechanizmu przesuwnego, a następnie nasuwany na nieruchomą część zadaszenia.
Dodatkowo Webasto popracował nad projektem, nanosząc na solarny dach niebieskie zdobienia, które zdaniem producenta mają uatrakcyjnić estetykę, a także podkreślać świadomość środowiskową posiadacza pojazdu ze zintegrowanym solarnym dachem.
Pierwsza integracja
Na podstawie dalszych informacji można założyć, że opracowany przez Webasto system nie jest prototypem. Z informacji przekazanych przez przedstawiciela niemieckiej firmy wynika, że jeden z amerykańskich producentów (nie podano nazwy) zintegrował już rozkładany solarny dach Webasto z nowym modelem swojego samochodu typu SUV. Ponadto dokonał obliczeń, na których podstawie twierdzi, że wdrożone rozwiązanie może zapewnić dodatkowy zasięg nawet do 3 tys. km w skali roku (w lokalizacjach charakteryzujących się wysokim nasłonecznieniem).
Maksymalne wykorzystanie dachu
Warto dodać, że Webasto idzie o krok dalej w wykorzystaniu powierzchni dachu. Nie tylko generuje dodatkową ilość energii na potrzeby samochodu, ale też ma umożliwiać bardzo dokładne monitorowanie otoczenia pojazdu i rozpoznanie przeszkód i zagrożeń w różnych warunkach pogodowych dzięki umieszczonym na dachu zintegrowanym czujnikom i kamerom.
Taki prototypowy system składający się z 14 kamer i czujników lidarowych Webasto również zaprezentował na tegorocznych targach IAA w Monachium. System wydaje się niezwykle zaawansowany – umożliwia tworzenie wizualizacji 3D, a także bieżącą ocenę znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej oraz zagrożeń występujących na drodze.
Zadbano również o odporność systemu na zmieniające się warunki pogodowe. Zastosowano aplikację do zarządzania temperaturą czujników i system czyszczenia wykorzystujący płyn do spryskiwaczy oraz wdrożono funkcję redukcji oblodzenia i zamglenia.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Miałem audi z 2000 roku i posiadało ogniwa w szyberdachu które zapewniały wentylację postojowa.
Postęp technologiczny jest coraz słabszy i to głównie podgrzewane kotlety niestety