W tych miejscach w Polsce mają powstać stacje ładowania EV i tankowania wodoru
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało propozycję rozmieszczenia ogólnodostępnej infrastruktury ładowania oraz tankowania wodoru. Spełnia ona wymagania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (AFIR).
W lipcu br. Rada UE przyjęła rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych. Uzgodniono wówczas nowe rozwiązania, których celem jest większe wykorzystanie pojazdów napędzanych energią elektryczną i wodorem. Zapisano je w regulacji określanej jako AFIR (ang. Alternative Fuel Infrastructure Regulation), będącej elementem pakietu legislacyjnego Fit for 55. Ma on na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej o 55 proc. do roku 2030 w stosunku do poziomu emisji odnotowanego w 1990 r. W nowych przepisach kluczowe znaczenie mają obowiązki dotyczące budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodorem.
Stacje ładowania co 60 km
Zgodnie z nowymi regulacjami do 2030 r. kraje UE będą musiały zapewnić dokładnie co 60 kilometrów dostęp do stacji ładowania dla samochodów elektrycznych o mocy min. 150 kW. W przypadku pojazdów ciężarowych stacje te muszą zostać wyposażone w ładowarki o mocy nie mniejszej niż 350 kW. Regulacje obejmują wyłącznie trasy wchodzące w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
W poniższej tabeli zestawiono cele nakładane przez rozporządzenie w zakresie infrastruktury paliw alternatywnych.
Aby przygotować się do wdrożenia tego rozporządzenia w Polsce, Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało propozycję rozmieszczenia infrastruktury ładowania dla pojazdów osobowych, lekkich samochodów dostawczych (LDV) i pojazdów ciężarowych oraz infrastruktury tankowania wodoru.
Stacje tankowania wodoru co 200 km
Po 2030 r. ma być także rozwijana sieć stacji tankowania wodorem. Powstaną one nie tylko przy drogach, ale również w portach oraz na stacjach kolejowych i autobusowych objętych siecią TEN-T. Mają być rozmieszczone maksymalnie co 200 km.
Nowe regulacje obejmują nie tylko infrastrukturę ładowania i tankowania wodorem dla transportu drogowego. Nowe unijne prawo wprowadza obowiązki nakazujące zapewnienie stacji ładowania dla statków i samolotów.
Proponowane lokalizacje zostały uzgodnione z Ministerstwem Infrastruktury oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Ciekawe, że planują stacje wodoru w Kielcach i Radomiu.
Ale na trasie S7 Kraków-Kielce-Radom-Warszawa, zero ładowarek ???