Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową
Koncern paliwowy kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wykorzystującą napęd wodorowy i rozpoczął jej testy. W niedzielę pociąg odbył pierwszy przejazd z Gdyni do Helu.
Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą kupił Orlen, docelowo będzie pracowała na bocznicy zakładu produkcyjnego w Płocku. Umowa zawarta między Orlen a PESA Bydgoszcz zapewni także 4-letni serwis, który obejmie standardowe przeglądy i ewentualne naprawy.
Ponad 5-krotnie większa niż w wodorowych autobusach pojemność zbiorników lokomotywy, wynosząca 175 kg, umożliwić ma całodobową pracę pojazdu szynowego. Lokomotywa ma cztery silniki trakcyjne i baterię. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW.
Ta inwestycja wpisuje się w strategię wodorową Grupy Orlen, która zakłada szersze wykorzystanie wodoru zarówno w transporcie kolejowym, jak i publicznym. Do 2030 r. koncern planuje przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte na odnawialnych źródłach energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych w wodór.
W Trzebini i Włocławku Grupa Orlen uruchomiła specjalistyczne laboratoria wodorowe, które jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach.
Orlen i Lotos Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w zakładzie produkcyjnym w Płocku i w innych lokalizacjach. Koncern planuje rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych.
Orlen stawia na wodór jako paliwo do samochodów
Zgodnie ze strategią wodorową Grupa Orlen rozwija sieć ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą. W 2021 r. Orlen uruchomił pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive, z którego paliwo wodorowe dostarczane jest do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie. Testowane są tam autobusy wodorowe różnych producentów.
Jeszcze w tym roku kierowcy będą mogli zatankować wodór na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Do połowy 2025 r. powstaną kolejne stacje wodorowe Orlen w: Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie.
Także w Czechach można już zatankować wodór na stacjach Orlen Benzina w Pradze i Litvinovie. W ciągu najbliższych 7 lat sieć Grupy Orlen obejmie ponad 100 stacji tankowania wodoru: 57 w Polsce, 26 na Słowacji i 28 w Czechach.
Bursztynowa Dolina Wodorowa na Pomorzu
Orlen objął rolę lidera dwóch Dolin Wodorowych – Mazowieckiej, która powstała w 2022 r., i Bursztynowej, obejmującej województwo pomorskie, którą utworzyło w tym roku międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów.
Bursztynowa Dolina Wodorowa jest pierwszym w Polsce projektem, który dysponuje certyfikatem wydanym przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej. W ramach Bursztynowej Doliny Wodorowej powstanie kilka źródeł produkcji wodoru odnawialnego, stacja tankowania wodoru w porcie w Gdyni oraz publicznie dostępne stacje w kluczowych miastach na Pomorzu. W planie jest także stworzenie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych do obsługi portu w Gdyni oraz inwestycja w kilkadziesiąt pojazdów wodorowych. Samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze typu VAN będą wykorzystywane przez firmy kurierskie i firmy świadczące usługi utrzymania sieci energetycznych.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.