Wiadomo, kto zbuduje terminal instalacyjny w Świnoujściu
Orlen wybrał wykonawcę lądowej części terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Inwestycja zajmie teren portowy o powierzchni niemal 20 hektarów.
Za lądową część terminalu instalacyjnego w Świnoujściu odpowiada spółka Orlen Neptun. Na wykonawcę inwestycji wybrana została firma Budimex.
Wykonawca zbuduje w porcie w Świnoujściu terminal, w którym odbywać się będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych: wież, łopat i gondol. Docelowo obiekt ma umożliwić instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie. Ma także przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych, o masie nawet 24 tys. ton.
Projekt budowy terminalu instalacyjnego obejmuje też powstanie infrastruktury komunikacyjnej oraz nowych zabudowań warsztatowych i administracyjno-biurowych. Jak podaje Orlen, do obiektu będzie można wygodnie dotrzeć różnymi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym.
Docelowo terminal obsługiwać ma około 100 pracowników.
Start w październiku
Prace budowalne w porcie w Świnoujściu rozpoczną się w październiku, a ich zakończenie zaplanowane jest na przełom lat 2024/2025. Nowy terminal instalacyjny ma obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe.
– Budowa pierwszych morskich farm wiatrowych w każdym kraju wymaga kompleksowych, bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów tego procesu. Uruchomiony w porcie w Świnoujściu terminal będzie pierwszą w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie tego typu budowli obsługujących projekty offshore wind – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu Orlenu.
Projekt w sierpniu br. uzyskał warunkową decyzję inwestycyjną.
Kolejne przetargi w toku
Za budowę części hydrotechnicznej terminalu instalacyjnego odpowiada zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Planuje on rozstrzygnięcie w najbliższym czasie postępowań przetargowych na dwa nowe nabrzeża i pogłębienie toru wodnego na odcinku od obrotnicy mieleńskiej do nowego terminalu.
Planowane nabrzeża mają się charakteryzować ponadstandardowymi jak na warunki portowe parametrami technicznymi, zwłaszcza w zakresie dopuszczalnych obciążeń użytkowych. Dzięki temu możliwy będzie wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda.
Długość nowych nabrzeży wyniesie około 250 metrów w obu przypadkach. To pozwoli operować na tym terenie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up (przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych) oraz ponad 200-metrowym statkom typu heavy lift vessel.
– Te wszystkie działania wpisują się w założenia strategii Grupy Orlen, która zakłada, że koncern w ciągu kilku najbliższych lat będzie posiadać około 9 GW mocy w energetyce odnawialnej. Inwestycje morskie zamierzamy realizować zarówno na Ławicy Odrzańskiej, na wysokości Kołobrzegu, jak i na Ławicy Słupskiej – opowiada Robert Nowicki, prezes zarządu Orlen Neptun.
Jak deklaruje Orlen, w przyszłości ze względu na dobrą lokalizację port w Świnoujściu będzie mógł obsługiwać nie tylko polskie inwestycje, ale też realizowane na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.