Ta bateria ma być przełomem. 400 kilometrów w 10 minut

Ta bateria ma być przełomem. 400 kilometrów w 10 minut
CATL

CATL ogłosił opracowanie baterii, która ma zapewnić ultraszybkie ładowanie samochodów elektrycznych. To kolejne przełomowe rozwiązanie w zakresie technologii bateryjnych, które w tym roku zaprezentowała chińska firma. 

Chińska firma CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) jest największym producentem baterii stosowanych w samochodach elektrycznych i robi sporo, aby tę pozycję zachować. Chińczycy właśnie ogłosili wprowadzenie kolejnej technologii, dzięki której mogą utrzymać prymat na globalnym rynku bateryjnym.

CATL zaprezentował baterię o nazwie Shenxing, która ma ładować się z mocą 4C, osiągając poziom naładowania pozwalający na przejechanie autem elektrycznym 400 kilometrów, w zaledwie 10 minut (firma nie podała przy jakiej pojemności baterii lub przy jakim średnim zużyciu energii będzie to możliwe). Zastosowane w baterii nowe rozwiązania, obejmujące m.in. wdrożenie nowej katody z wykorzystaniem materiałów nanokrystalicznych i nowego elektrolitu oraz separatora, mają ponadto pozwolić na zwiększenie zasięgu aut elektrycznych na pojedynczym ładowaniu do ponad 700 km.

REKLAMA

Co istotne bateria Shenxing ma bazować na ogniwach LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych), które są tańsze w produkcji od baterii z niklem, kobaltem i cynkiem (NMC) wybieranych wcześniej przez producentów aut elektrycznych. Technologia LFP była dotychczas postrzegana jako mniej wydajna od NMC i lepiej pasująca do zastosowań w stacjonarnych magazynach energii, gdzie mniejsze znaczenie ma rozmiar baterii.

Nowe rozwiązania w baterii Shenxing mają sprawić, że mimo zastosowania ogniw LFP będzie ona ładować się relatywnie szybko nawet przy niskich temperaturach. Ładowanie do 80 proc. pojemności baterii przy temperaturze -10 stopni C ma zajmować pół godziny.

Bateria Shenxing ma trafić do masowej produkcji jeszcze w 2023 roku, a pierwsze samochody z nowymi bateriami CATL mają pojawić się na rynku już w pierwszym kwartale 2024 r.

Rekordowa gęstość energii

To nie pierwsza tegoroczna prezentacja nowej technologii w wykonaniu CATL, która może okazać się dużym krokiem w rozwoju rynku bateryjnego.

REKLAMA

W kwietniu br. chiński producent poinformował o opracowaniu baterii, która charakteryzuje się znacznie wyższą gęstością niż najlepsze dostępne obecnie na rynku baterie. Gęstość nowego ogniwa bateryjnego ma sięgać 500 Wh/kg (nie podano, jaka będzie gęstość na poziomie całej baterii).

Nowa skondensowana bateria CATL ma zawierać nowatorskie rozwiązania, takie jak wykorzystanie materiałów katodowych o bardzo wysokiej gęstości energii, nowych materiałów anodowych czy separatorów. To zaś ma się przekładać na doskonałe parametry ładowania i rozładowania, a także zwiększać bezpieczeństwo użytkowania nowych baterii. Produkcja nowych baterii według zapewnień CATL zostanie uruchomiona w tym roku.

Wcześniej – w 2021 roku – CATL ogłaszał wprowadzenie do produkcji pierwszej generacji baterii sodowo-litowych, które miały charakteryzować się gęstością na poziomie baterii wynoszącą 160 Wh/kg. To wynik porównywalny do osiąganych w przypadku technologii litowo-jonowych prawie dekadę temu, jednak nowy rodzaj baterii ma być szybko udoskonalany. Informując o wprowadzeniu nowej baterii, CATL zapewnił, że jej kolejna generacja będzie mieć gęstość przekraczającą 200 Wh/kg. Zaletą tej technologii ma być niższy koszt produkcji.

Technologie dla magazynów energii

Chińska firma czyni też postępy w zakresie rozwoju rozwiązań dedykowanych stacjonarnym magazynom energii. Na tegorocznych targach branży fotowoltaicznej Intersolar w Monachium wyróżniony nagrodą Intersolar Awards został opracowany przez CATL system do przechowywania i chłodzenia baterii.

System o nazwie EnerC bazuje na rozwiązaniu „cell-to-pack” (CTP) i łączy w jednym kontenerze system baterii LFP chłodzonych cieczą, a także systemy dystrybucji energii, zasilania awaryjnego, przeciwpożarowy oraz układ sterujący. Więcej na ten temat w artykule: CATL wprowadza zaawansowany system chłodzenia magazynów energii.

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.