REKLAMA
 
REKLAMA

Toyota wykorzysta perowskity w fotowoltaice VIPV

Toyota wykorzysta perowskity w fotowoltaice VIPV
Fot. EneCoat Technologies

Współpracując z japońskim startu-upem, japońska Toyota opracowuje technologię fotowoltaiczną, którą będzie można zastosować do integracji z karoserią pojazdów, zwiększając tym samym ich zasięg. Dotychczasowe efekty współpracy wyglądają bardzo dobrze.

Toyota współpracuje ze start-upem EneCoat Technologies założonym w 2018 roku nad opracowaniem perowskitowych ogniw słonecznych do zastosowań w fotowoltaice zintegrowanej z pojazdami (Vehicle Integrated Photovoltaic, VIPV).

Pierwsze sukcesy

Japoński startup posiada know-how w zakresie materiałoznawstwa oraz technologii osadzania w szczególności w obszarze perowskitowych ogniw słonecznych. O pierwszych bardzo zadowalających wynikach współpracy poinformował EneCoat Technologies w jednym ze swoich komunikatów na koniec czerwca.

REKLAMA

Podano wówczas, że we współpracy z Toyotą, opracowane zostało bardzo cienkie i elastyczne perowskitowe ogniwo fotowoltaiczne, którego sprawność wyniosła 19,4 proc.

Nie znamy na ten moment większej ilości szczegółów dotyczących tego projektu, sama Toyota jeszcze nie poinformowała publicznie o osiągniętych wynikach. Jednakże działania koncernu pokazują jasno, że japoński producent samochodów pracuje nad wdrożeniem nowych technologii w swoich pojazdach.

Elektryczna Toyota

Przypomnijmy, że obecnie w ofercie Toyoty znajdują się dwa całkowicie elektryczne modele samochodów. Pierwszy z nich to Toyota PROACE Electric (również w wersji PROACE CITY ELECTRIC), a drugi to bZ4X.

REKLAMA

Model PROACE Electric będący samochodem dostawczym oferuje imponującą ładowność nawet do 1000 kg. Elektryk z baterią o pojemności 50 kWh pozwala na przejechanie do 230 km, natomiast jego większy odpowiednik z baterią 75 kWh oferuje deklarowany przez producenta zasięg do 330 km.

Drugi model – bZ4X – to SUV o zasięgu do 512 km (w wersji Comfort), przyspieszeniu od zera do 100 km w ciągu 7,5 sekundy oraz mocy maksymalnej 204 KM. Łączna pojemność baterii litowo-jonowych w tym przypadku wynosi 71,4 kWh. Jako opcję można zamówić do bZ4X dach solarny, który – jak reklamuje Toyota – może zapewnić w ciągu roku nawet do 1,8 tys. km dodatkowego zasięgu. Jak podaje Toyota, w ciągu jednego dnia dach jest w stanie wygenerować równowartość energii elektrycznej wystarczającej do naładowania 140 iPhone-ów od 0 do 100 proc.

Prius z PV

O implementacji dachu solarnego do innego ze swoich modeli Toyota poinformowała już kilka miesięcy temu. Wówczas dowiedzieliśmy się, że japoński producent będzie wyposażać nową odsłonę swojej flagowej hybrydy Prius w dach solarny, do budowy którego ogniwa fotowoltaiczne dostarczy japoński producent Kaneka znany z rekordowych sprawności ogniw fotowoltaicznych.

Fotowoltaiczny dach Priusa ma być wyposażony w ogniwa heterozłączowe (HJT) o sprawności, jak podaje Kaneka, wynoszącej aż 26,63 proc. Na stronie Toyoty można znaleźć informację, że solarny dach jest dodawany do najwyższej wersji Priusa – Executive.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA