Pod Warszawą powstanie gigafabryka baterii

Pod Warszawą powstanie gigafabryka baterii
Impact Clean Power Technology

W fabryce, którą wybuduje firma Impact Clean Power Technology, co 11 minut ma powstawać ważący nawet 500 kg system bateryjny. Produkty znajdą zastosowanie w samochodach elektrycznych lub stacjonarnych magazynach energii.  

Polska spółka Impact Clean Power Technology z Grupy Grenevia wybuduje w Pruszkowie wielkoskalową fabrykę baterii przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych i magazynów energii.

Po uruchomieniu nowego zakładu Impact ma zwiększyć swoje roczne moce produkcyjne do poziomu 1,2 GWh w 2024 i ponad 4 GWh w 2027 roku. W pełni zautomatyzowana linia produkcyjna ma umożliwiać wytwarzanie nowej baterii co 11 minut.

REKLAMA

Elektromobilność i energetyka zawodowa

Powierzchnia produkcyjna GigafactoryX będzie wynosić docelowo 16 300 m2. W ramach fabryki będzie funkcjonować m.in. zakład testowania baterii i zaawansowane centrum badawczo-rozwojowe. Po zakończeniu inwestycji w Polsce będą powstawać baterie przeznaczone do różnego typu pojazdów elektrycznych, w tym tych obsługujących transport publiczny, jak e-autobusy i sektor kolejowy.

Zakład będzie wytwarzał systemy bateryjne przeznaczone dla energetyki zawodowej, w tym do wielkoskalowych magazynów energii elektrycznej. Systemy zasilania będą bazować na ogniwach litowo-jonowych w technologii LTO (tytanowej), bateriach LFP (żelazowo-fosforowej) i bateriach NMC (niklowo-manganowej).

Fabryka baterii w Pruszkowie będzie zasilana energią z paneli fotowoltaicznych. Planowany jest także magazyn energii na około 1 MW, który będzie współpracował z instalacją fotowoltaiczną i siecią elektryczną.

Kluczowym elementem zwiększającym wydajność produkcji Impactu jest także rozwiązanie teamtechnik Production Technology Poland, spółki należącej do TDJ. W 2024 roku linia ma umożliwić wytworzenie 16 tys. systemów bateryjnych, przy obecnych zdolnościach wynoszących około 2,5 tys. egzemplarzy. Jest także gwarancją powtarzalnej jakości produktu, gdyż obejmuje pełną automatyzację procesów: montaż poszczególnych komponentów z wykorzystaniem robotów, dozowanie, wkręcanie, kontrolę wizyjną i testy.

W ramach fabryki wykorzystywany będzie po raz pierwszy na świecie system transportowy TS7 firmy Bosch Rexroth. Rozpoczęcie prac montażowych przewidziane jest na lipiec 2023 roku.

Bartek Kras, prezes zarządu Impactu, podkreśla, że powstanie GigafactoryX oznacza, że Polska będzie wiodącym w Europie dostawcą systemów bateryjnych dla branży e-mobility.

– Pierwszy etap inwestycji pozwoli już w przyszłym roku zwiększyć moce produkcyjne do poziomu 1,2 GWh rocznie, dzięki czemu zagwarantujemy bezpieczeństwo dostaw systemów bateryjnych dla wiodących światowych marek, które są naszymi partnerami. Docelowo w 2027 roku produkcja osiągnie poziom 4 GWh rocznie. Powstanie GigafactoryX oznacza, że Polska będzie wiodącym w Europie dostawcą baterii dla branży e-mobility, a to wszystko w oparciu o polskie rozwiązania – komentuje Bartek Kras.

REKLAMA

Polska technologia w fabryce baterii

Za dostawę i montaż linii produkcyjnej wytwarzającej baterie przeznaczone dla transportu publicznego w GigafactoryX odpowiedzialny jest teamtechnik Production Technology Poland. To należąca do TDJ spółka specjalizująca się w budowie zautomatyzowanych linii montażowych dla branży e-mobility, industrial goods i life science. Zaawansowana technologicznie, bezpieczna linia produkcyjna będzie przeznaczona do produkcji systemów bateryjnych do autobusów elektrycznych w trzech referencjach, z możliwością rozbudowy o kolejne.

Dzięki wysokiemu zautomatyzowaniu procesów podnosimy nie tylko wydajność produkcji, ale również jakość wyprodukowanych baterii. Efektem zastosowanych technologii będzie szybki cykl montażu pojedynczej baterii, który wyniesie jedynie 11 minut. Ma to ogromne znaczenie w obliczu rosnącej popularności e-mobilności i prognoz zakładających wzrost popytu na systemy bateryjne w Europie – mówi Bartek Kras.
.

.
Nasza kooperacja z teamtechnik to modelowy przykład współpracy i osiągania synergii przez spółki będące częścią TDJ. Połączenie w ramach jednej grupy naszych kompetencji i potencjału rozwoju umożliwia nam uzyskanie istotnych przewag rynkowych. Wsparcie zarówno TDJ, jak i Grenevii jest istotne dla rozwoju i skalowania biznesu – dodaje.

Baterie dla e-mobility, które będą powstawać w nowym zakładzie należącym do Impactu, będą produktem wielkogabarytowym – o wymiarach maksymalnych 1400 mm x 1000 mm x 400 mm i masie do 500 kg.

Projekt linii obejmie technologie z obszaru Przemysł 4.0. Impact zapewnia, że produkcja baterii w Pruszkowie będzie się odbywać z uwzględnieniem pełnej identyfikowalności produktu, polityki zarządzania produktem w przypadku wystąpienia niezgodności oraz konieczności jego poprawy lub naprawy. Zastosowanie takich rozwiązań umożliwia naprawę niezgodnego produktu już na linii produkcyjnej i ponownego poddania go testom funkcjonalności, aby uzyskać wynik potwierdzający oczekiwaną jakość.

Fabryka będzie posiadać certyfikację IATF 16949:2016, ISO 45001:2018 i ISO 14001.:2015, ISO 9001:2015 oraz system 6S, która dotyczy standardów utrzymania stanowisk pracy.

Uruchomienie pierwszej linii zautomatyzowanej produkcyjnej przewidziane jest na styczeń przyszłego roku.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.