REKLAMA
 
REKLAMA

Orlen inwestuje w recykling baterii z elektryków

Orlen inwestuje w recykling baterii z elektryków
fot. Circunomics

Fundusz venture capital Orlen VC zainwestował w platformę umożliwiającą ponowne wykorzystanie i recykling akumulatorów z samochodów elektrycznych. To rozwiązanie opracowane przez niemiecki start-up.

Nowoczesna platforma, w którą zainwestował należący do Grupy Orlen korporacyjny fundusz venture capital Orlen VC, ma pozwolić na recykling akumulatorów z milionów samochodów elektrycznych (EV). Rozwiązanie wymyśliła niemiecka firma Circunomics, w której Orlen VC jest jednym z najważniejszych udziałowców.

Ekosystem dla akumulatorów do EV

Circunomics działa w obszarze gospodarki obiegu zamkniętego i monitoringu baterii. Start-up założyli Felix Wagner i Jan Born. Ich celem jest stworzenie ekosystemu obiegu zamkniętego dla akumulatorów z pojazdów elektrycznych. Opracowali innowacyjną platformę do monitorowania stanu i sprzedaży baterii aż do momentu ich recyklingu, czyli odzyskania metali ziem rzadkich, takich jak lit, nikiel i kobalt. Pierwiastki te mogą być ponownie wykorzystane do produkcji nowych akumulatorów.

REKLAMA

Firma jest wspierana przez inwestorów branżowych, w tym venture studio Next Mobility Labs, niemiecką spółkę recyklingową TES i byłych członków zarządu Grupy Audi.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z pozyskania tak kluczowego gracza w Europie. Grupa Orlen ma wielkie ambicje, aby w przyszłości przekształcić swoją działalność w neutralną dla klimatu. Circunomics może w znacznym stopniu przyczynić się do osiągnięcia tego celu. Pozyskujemy nie tylko nowy kapitał, ale także głębszy wgląd w branżę energetyczną i motoryzacyjną oraz wsparcie strategiczne – mówi Felix Wagner, CEO i współzałożyciel Circunomics.

Technologiczne zakupy Orlenu

Jak informuje Orlen, po niespełna dwóch latach działalności Orlen VC ma w swoim portfelu osiem inwestycji kapitałowych łącznie na ponad 150 mln zł.

Inwestujemy w ciekawe, perspektywiczne rozwiązania, które będą budowały nasze przewagi konkurencyjne i wspierały rozwój połączonej grupy, a jednocześnie pozytywnie wpływały na środowisko naturalne. Gospodarka obiegu zamkniętego, w szczególności w takich obszarach jak energetyka i nowa mobilność, ma duży potencjał. W jej rozwoju dostrzegamy realne korzyści biznesowe i środowiskowe – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

REKLAMA

Zainwestowaliśmy w kolejną już spółkę technologiczną, która przy naszym strategicznym i kapitałowym wsparciu będzie mogła wdrożyć swój innowacyjny pomysł, przyczyniając się do tego, że korzystanie z samochodów elektrycznych będzie jeszcze bardziej ekologiczne – dodaje Obajtek.

Orlen VC planuje rocznie realizować 5-6 inwestycji bezpośrednich, skupiając się na najbardziej perspektywicznych spółkach wdrażających innowacyjne, gotowe do komercjalizacji technologie.

Elektromobilność w Europie

W 2023 roku samochody elektryczne miały już 10-proc. udział w segmencie aut pasażerskich. Europejski rynek elektryków rośnie – od 2021 do 2022 roku zwiększył się o blisko 60 proc. W ubiegłym roku sprzedano około 2,5 mln samochodów elektrycznych.

Jak wskazuje Orlen, Europa jest też obecnie światowym liderem mocy produkcyjnych baterii, wytwarzając rocznie 2000 GWh. Zdolności produkcyjne drugiego pod tym względem rynku azjatyckiego są szacowane na 1400 GWh rocznie.

Według prognoz w ślad za trendem rosnącej produkcji elektryków globalna pojemność baterii tzw. drugiego życia osiągnie 1000 GWh do 2030 roku.

Platforma Circunomics, umożliwiająca ponowne wykorzystanie i recykling akumulatorów, ma pozwolić na zredukowanie śladu węglowego EV nawet o 50 proc.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA