Społeczny Fundusz Klimatyczny pomoże walczyć z ubóstwem energetycznym
Parlament Europejski przyjął reformę unijnego systemu handlu emisjami, do którego zostaną włączone transport lotniczy i morski, a także budownictwo. Aby zmniejszyć koszty związane z unijną polityką klimatyczną, które poniosą odbiorcy energii, w Unii Europejskiej powołany zostanie Społeczny Fundusz Klimatyczny. Jego celem ma być finansowanie walki z ubóstwem energetycznym.
Parlament Europejski zatwierdził porozumienia z państwami członkowskimi zawarte pod koniec 2022 roku. Dotyczą one kolejnych regulacji, które wchodzą w skład pakietu „Fit for 55”, zakładającego, że do 2030 roku emisje gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej spadną przynajmniej o 55 proc. w porównaniu z poziomem w 1990 roku.
Reforma systemu handlu emisjami
Parlament Europejski przyjął reformę systemu handlu emisjami stosunkiem głosów 413 do 167 (57 posłów wstrzymało się od głosu). Reforma przewiduje wyższy poziom ambicji w systemie ETS. Sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034.
Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu UE wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku (lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie).
Parlament po raz pierwszy głosował także za włączeniem do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej (500 głosów za, 131 przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu).
Europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa (463 głosów za, 117 przeciw, 64 posłów wstrzymało się od głosu). Dzięki temu będzie można znieść bezpłatne uprawnienia do emisji w tym sektorze do 2026 roku.
Nowy instrument zapobiegania ucieczce emisji
Stosunkiem głosów 487/81 (75 posłów wstrzymało się od głosu) Parlament przyjął przepisy o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem CO2 (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM). Ma on zachęcić państwa spoza UE, aby podwyższyły ambicje klimatyczne.
Mechanizm CBAM to odpowiedź na ryzyko ucieczki przemysłu z Unii Europejskiej do krajów o mniej restrykcyjnych przepisach klimatycznych. Obejmie on takie towary, jak: żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. W pewnych warunkach systemem zostaną objęte także emisje pośrednie. Importerzy wspomnianych towarów mają płacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS.
Nowy CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.
Społeczny Fundusz Klimatyczny do walki z ubóstwem energetycznym
Stosunkiem głosów 521/75 (43 posłów wstrzymało się od głosu) członkowie Parlamentu Europejskiego przyjęli porozumienie z państwami członkowskimi o utworzeniu w 2026 roku unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego.
Ze Społecznego Funduszu Klimatycznego mają korzystać gospodarstwa domowe w trudnej sytuacji, mikroprzedsiębiorstwa i użytkownicy transportu, których szczególnie dotyka ubóstwo energetyczne i transportowe. Po pełnym wdrożeniu funduszu będą go zasilać wpływy z aukcji uprawnień do emisji do kwoty 65 mld euro. Dodatkowe 25 proc. będzie pochodzić z zasobów krajowych (do szacunkowej kwoty 86,7 mld euro).
Kolejne kroki
Przepisy przyjęte w tym tygodniu przez Parlament Europejski musi teraz zatwierdzić Rada. Zostaną one następnie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdą w życie 20 dni po publikacji.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
,,Ze Społecznego Funduszu Klimatycznego mają korzystać gospodarstwa domowe w trudnej sytuacji, mikroprzedsiębiorstwa i użytkownicy transportu, których szczególnie dotyka ubóstwo energetyczne i transportowe. „