Sejm przyjął specustawę dla elektrowni szczytowo-pompowych
Sejm uchwalił przygotowaną przez rząd ustawę o inwestycjach w elektrownie szczytowo-pompowe. Przeciwko ustawie było ponad 100 posłów – w większości z Koalicji Obywatelskiej.
Podczas piątkowego głosowania na posiedzeniu Sejmu ustawę o inwestycjach w elektrownie szczytowo-pompowe, opracowaną w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (MKiŚ), poparło 304 posłów, przeciwko było 124, a od głosu wstrzymało się 12 posłów.
Ustawę w całości poparły kluby parlamentarne PiS, Lewicy, KP, Porozumienia i Kukiz15. Przeciwko zagłosowało 117 posłów Koalicji Obywatelskiej (trzech członków tego klubu głosowało „za”) oraz kilku posłów z innych klubów. Od głosu w całości wstrzymała się Konfederacja oraz posłowie niezależni.
ESP jako inwestycja celu publicznego
Ustawa o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych (ESP) zakłada przede wszystkim przyznanie inwestycjom w elektrownie szczytowo-pompowe statusu inwestycji celu publicznego. To ma zapewnić ich szybszą realizację.
Budowa nowych zdolności gromadzenia energii w ESP to sposób na poprawę bezpieczeństwa polskiego systemu elektroenergetycznego. Tymczasem w Polsce od wielu lat nie powstała żaden nowy obiekt tego typu.
Realizację przedsięwzięć utrudniał m.in. fakt, że w katalogu celów publicznych, zawartym w ustawie o gospodarce nieruchomościami, nie uwzględniono budowy i utrzymania elektrowni szczytowo-pompowej. Tym samym w obecnie obowiązującym stanie prawnym budowa ESP nie jest celem publicznym – w przeciwieństwie do przesyłu lub dystrybucji energii elektrycznej.
W efekcie inwestor planujący budowę elektrowni szczytowo-pompowej musiał doprowadzić do uzyskania: decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody wodnoprawnej, decyzji w przedmiocie zatwierdzenia projektu robót geologicznych i dokumentacji geologicznej oraz pozwolenia na budowę. Nowe przepisy mają skutkować zintegrowaniem tych postępowań.
Mniej formalności
Według wprowadzanych regulacji decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji dotyczącej ESP ma wydawać wojewoda w ciągu miesiąca od złożenia wniosku przez inwestora. Dokument będzie zawierał szczegółowe informacje i dane, a także załączone opinie. Wśród nich znajdzie się m.in. opinia związana z określeniem granic terenu objętego wnioskiem. Ostateczna decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji dotyczącej elektrowni szczytowo-pompowej ma stanowić podstawę do dokonywania wpisów w księdze wieczystej oraz w ewidencji gruntów i budynków.
Ustawa o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych (ESP) uwzględnia:
- wprowadzenie nowej definicji elektrowni szczytowo-pompowej;
- potwierdzenie regulacją prawną wyłączenia z obowiązku posiadania taryfy magazynowania energii elektrycznej;
- zniesienie podwójnego naliczania opłat sieciowych – taryfy dla energii elektrycznej w rozliczeniach z magazynami za świadczone usługi (przesyłania lub dystrybucji) zapewniają odliczenie od energii pobranej przez ten magazyn z sieci przedsiębiorstwa energetycznego energii elektrycznej wprowadzonej do sieci tego przedsiębiorstwa z magazynu, na podstawie wskazań układów pomiarowo-rozliczeniowych;
- uzależnienie obowiązku uzyskania koncesji/wpisu do rejestru od łącznej mocy zainstalowanej magazynu energii elektrycznej, bez względu na jego pojemność;
- obowiązek wpisu do rejestru (OSD/OSP) magazynu o łącznej mocy zainstalowanej większej niż 50 kW;
- obowiązek koncesjonowania magazynów o łącznej mocy zainstalowanej większej niż 10 MW;
- zwolnienie z połowy opłaty za przyłączenie magazynu do sieci z jednoczesnym uregulowaniem w przepisach przejściowych spraw w toku (złożenie wniosku o określenie warunków przyłączenia, wniesienie zaliczki);
- wprowadzenie możliwości pobierania energii z sieci przez magazyn będący częścią OZE bez utraty praw do certyfikatów i uprawnień wynikających z innych systemów wsparcia;
- wprowadzenie obowiązków opomiarowania źródeł OZE i uzależnienie praw do certyfikatów i uprawnień wynikających z innych systemów wsparcia od prawidłowego opomiarowania magazynu;
- zwolnienie z obowiązku przedstawiania świadectw pochodzenia do umorzenia, w tym z OZE, kogeneracji oraz świadectw efektywności energetycznej, energii pobranej z sieci przez magazyn w części, która została następnie po jej zmagazynowaniu wprowadzona do sieci;
- zwolnienie z opłaty przejściowej, opłaty mocowej oraz opłaty kogeneracyjnej (w części dotyczącej zużycia energii elektrycznej na potrzeby jej magazynowania) magazynowania energii elektrycznej;
- zmiana definicji nabywcy końcowego, która wyłącza z obowiązku akcyzowego nabycie energii przez podmiot posiadający koncesję na magazynowanie.
Najpierw Młoty
Na razie w Polsce działa sześć elektrowni szczytowo-pompowych o łącznej mocy 1765 MW. Od wielu dekad jednak nie została zrealizowana żadna nowa inwestycja w ESP.
Rząd deklaruje, że chce doprowadzić do budowy nawet 10 elektrowni szczytowo-pompowych o łącznej mocy 5,5–6 GW. Pierwsza z nich może powstać na Dolnym Śląsku. Planowana inwestycja o nazwie Młoty zakłada budowę elektrowni szczytowo-pompowej, której koszt jest szacowany na około 4 mld zł i która może stać się największą tego typu instalacją w Polsce. Więcej na temat inwestycji w ESP Młoty w artykule: Kolejny krok w kierunku realizacji ESP Młoty
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
W ustawie dotyczącej elektrowni szczytowo-pompowych jest jeszcze jeden ciekawy zapis:
Art. 40
„– ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w
zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących,”;
4) w art. 120n w ust. 1 w pkt 9 w lit. i średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się
lit. j w brzmieniu:
„j) ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w
zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących;”;
5) w art. 120zl w ust. 1 w pkt 3 w lit. j średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się
lit. k w brzmieniu:
„k) ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w
zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących;”.
Art. 40. W ustawie z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1093, z późn. zm.7)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) po art. 35 dodaje się art. 35a w brzmieniu:
„Art. 35a. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 11
ust. 6 i 6a ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 6 i 6a ustawy
zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie art. 1 pkt 19 niniejszej ustawy.”;
2) w art. 37 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) art. 1 pkt 19, który wchodzi w życie po upływie 48 miesięcy od dnia
ogłoszenia;”.
Art. 41. W ustawie z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych
mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu
niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz. U. poz. 2243 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 295)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 22a dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w
brzmieniu:
„2. Przepisu art. 21 ust. 1 nie stosuje się do wytwórcy energii elektrycznej
wytwarzającego energię elektryczną w instalacjach odnawialnego źródła energii w
rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy o odnawialnych źródłach energii, które są
własnością, w zarządzie lub w użytkowaniu państwowej osoby prawnej w
rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania
mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933, z późn. zm.8)
).
Jakie 4 mld, już się mówi o 7 mld zł za Młoty. Pisowski skok na kasę i kampania wyborcza Dworczyka honorowego obywatela Bystrzycy Kłodzkiej (żenua).
Tak będzie wyglądać przyszłość, gromadzenie Energi z oze w każdy sposób i oddawanie jej jak nie będzie wiac czy swiecic słońce, to tańsze niż kupowanie surowców z zagranicy, tylko w zeszłym roku Sasin kupił węgiel chyba za 12 mld zł
[…] Więcej […]