Mało solarnych dachów. Ten projekt Elona Muska nie jest sukcesem

Mało solarnych dachów. Ten projekt Elona Muska nie jest sukcesem
Tesla

Kilka lat temu Elon Musk ogłosił wprowadzenie produktu, który miał zrewolucjonizować domową fotowoltaikę. Najnowsze dane na temat instalacji solarnych dachów Tesli pokazują jednak, że ten produkt na amerykańskim rynku domowej fotowoltaiki to nadal margines.

Wprowadzenie solarnych dachów Solar Roof, czyli poszycia dachowego i instalacji fotowoltaicznej w jednym, Elon Musk ogłosił w 2016 roku. Koncepcja zakładająca montaż dachówek, które są jednocześnie ogniwami fotowoltaicznymi, miała oznaczać rewolucję na rynku PV.

Najnowsze dane pokazują jednak, że mający już sporą historię rozwój flagowego produktu Tesli i wprowadzanie kolejnych wersji solarnych dachów nie przyniosło zamierzonych efektów. Potwierdza to najnowszy raport pt. „Five Years In: Tesla Solar Roof deployments miss expectations” firmy konsultingowej Wood Mackenzie.

REKLAMA

Niespełniona obietnica miliardera

Autorzy raportu przypominają deklarację, którą Elon Musk złożył w 2020 roku. Twórca Tesli zapowiedział wówczas, że jego firma będzie instalować tysiąc solarnych dachów tygodniowo. Dane, które przytacza Wood Mackenzie, pokazują jednak, że do osiągnięcia tego celu jest nadal długa droga.

Tesla Solar Roof
Tesla Solar Roof

Po kilku latach po wprowadzeniu do sprzedaży Solar Roof Tesla miała zainstalować dotąd tylko około 3 tys. solarnych dachów, których łączna moc wynosi około 30 MW(DC).

Wood Mackenzie podaje, że Tesla obecnie instaluje przeciętnie w skali tygodnia 21 solarnych dachów, co daje jej marginalny udział w amerykańskim rynku dachowej fotowoltaiki (nieco większy wyłącznie w Kalifornii).

 

Wykres pokazujący instalacje Solar Roof w USA, z wyszczególnieniem danych dla Kalifornii.
Instalacje Solar Roof w USA, z wyszczególnieniem danych dla Kalifornii (CA). Źródło: Wood Mackenzie

Wood Mackenzie podaje, że w całych Stanach Zjednoczonych co roku jest montowanych około 5 mln dachów, a udział solarnych dachów Tesli w tym rynku wyniósł w ubiegłym roku jedynie 0,03 proc.

REKLAMA

Dotychczasowy rekord instalacji Solar Roof firma Elona Muska miała osiągnąć w pierwszym kwartale zeszłego roku. Instalowano wówczas jednak tylko przeciętnie 32 solarne dachy tygodniowo.

Te liczby oznaczają, że fotowoltaiczny biznes amerykańskiego koncernu nadal bazuje w zdecydowanej większości na tradycyjnych instalacjach składających się z paneli PV montowanych na gotowych dachach.

W ostatnim kwartale zeszłego roku Tesla dostarczyła instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy 100 MW. W całym 2022 roku amerykańska firma zrealizowała instalacje PV o mocy 348 MW, co było tylko nieznacznie lepszym wynikiem od osiągniętego w 2021 roku, kiedy instalatorzy Tesli wykonali instalacje o mocy 345 MW.

Konkurencja jest lepsza

Wood Mackenzie w swoim raporcie wskazuje na rozwiązania konkurencyjne wobec solarnych dachów Tesli, dostępne na amerykańskim rynku fotowoltaicznym. Analitycy firmy wskazują na produkt opracowany przez GAF Energy, który ich zdaniem ma większe szanse na zdobycie większego udziału w rynku.

Inne produkty mogą przejąć wiodącą rolę w zintegrowanych z budynkiem dachach słonecznych. System dachowy Timberline Solar firmy GAF Energy jest lepiej przygotowany do powszechnego zastosowania. Produkt jest szybszy i łatwiejszy w montażu, a firma zdobywa klientów, którzy rozważają wymianę dachu – komentuje Max Issokson, jeden z autorów raportu.

Wraz z rozwojem branży fotowoltaicznej w budynkach mieszkalnych słoneczne dachy będą odgrywać ważną rolę w oferowaniu klientom elastyczności i alternatywy dla konwencjonalnych modułów. Przyszły potencjał dachów solarnych Tesli będzie zależał od zdolności firmy do uproszczenia i usprawnienia instalacji oraz dotarcia do szerszej bazy klientów – ocenia analityk Wood Mackenzie.

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.