Ponad 200 mln zł na dopłaty do leasingu w programie Mój Elektryk

Ponad 200 mln zł na dopłaty do leasingu w programie Mój Elektryk
Unsplash

Po decyzji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej łączna wartość przyznanych dotacji w ramach tzw. ścieżki leasingowej programu Mój Elektryk przekroczyła 200 mln zł. Bank Ochrony Środowiska, który przyznaje środki firmom leasingowym na realizację programu, szacuje, że taka kwota wystarczy na dofinansowanie leasingu ponad 6 tys. pojazdów.

Ścieżka leasingowa programu Mój Elektryk cieszy się sporym zainteresowaniem klientów – szczególnie przedsiębiorców. Tylko od początku tego roku do Banku Ochrony Środowiska (BOŚ) trafiło 1130 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł. Od początku tego roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pozytywnie rozpatrzył 1105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł.

Największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się dopłaty do leasingu samochodów osobowych. Od początku funkcjonowania programu NFOŚiGW przyznał dotacje do 4675 takich aut o łącznej wartości prawie 125 mln zł (z czego w tym roku zaakceptowano już 898 wniosków o wartości 23,7 mln zł).

REKLAMA

Fundusz przyznał również dotacje do leasingu 1258 samochodów dostawczych o wartości 70 mln zł (z czego 195 dotacji o wartości 14,3 mln zł w pierwszych miesiącach 2023 roku), a także 99 pojazdów dwu- lub trzykołowych (przyrost o 12 od początku br.).

Od początku funkcjonowania programu do BOŚ wpłynęło już przeszło 6800 wniosków o dofinansowanie w wysokości ponad 220 mln zł, a aktualna pula środków dostępnych w ścieżce leasingowej programu Mój Elektryk wynosi 250 mln zł.

– W momencie uruchomienia tej inicjatywy przyznana BOŚ pula środków na dopłaty do leasingu wynosiła „zaledwie” 20 mln zł. Obecnie jest to już 250 mln i jestem przekonany, że niebawem w pełni zagospodarujemy te środki – komentuje Emil Ślązak, wiceprezes zarządu BOŚ kierujący pracami zarządu.

Mój Elektryk dla firm i osób fizycznych

Celem realizowanego przez NFOŚiGW programu Mój Elektryk jest redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu i leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program zakłada dwie ścieżki – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona przez BOŚ.

REKLAMA

Umowa pomiędzy NFOŚiGW a BOŚ, który pozostaje jedynym operatorem ścieżki leasingowej programu, została zawarta we wrześniu 2021 roku. W listopadzie tego samego roku do Mojego Elektryka przystąpiły pierwsze firmy leasingowe. Obecnie w programie uczestniczy już 26 takich firm.

Ścieżka leasingowa programu jest realizowana w formule „jednego okienka” – wnioski o dopłatę do leasingu klienci składają u dostawcy pojazdu i cały proces odbywa się za jego pośrednictwem, by jak najbardziej uprościć proces dla klienta.

Dopłatami do leasingu mogą być objęte przede wszystkim pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu maks. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (dostawcze z masą do 3,5 t). Pula środków przeznaczonych przez NFOŚiGW na dopłaty do leasingu i wynajmu pojazdów elektrycznych wynosi obecnie 250 mln zł. Zawieranie umów w ramach programu możliwe będzie do końca 2025 roku.

Ponad 70 tys. elektryków na polskich drogach

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na koniec lutego 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było 70 263 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.

Przez pierwsze dwa miesiące tego roku ich liczba zwiększyła się o 5056 sztuk, czyli o 56 proc. w porównaniu z liczbą nowych elektryków zarejestrowanych w analogicznym okresie roku ubiegłego.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.