Powstała pierwsza polska platforma dla pojazdów elektrycznych
Związana ze zgorzeleckim klastrem energii ZKlaster spółka Innovation AG utworzyła pierwszą polską platformę dla pojazdów elektrycznych. Auta zbudowane z wykorzystaniem platformy opracowanej w Zgorzelcu zostaną wyposażone w takie technologie jak vehicle-to-grid oraz vehicle-to-infrastracture.
Platforma o nazwie EAGLE to kolejny etap w rozwoju elektrycznych pojazdów, które tworzy Innovation AG. Kilka lat temu firma ze Zgorzelca zaprezentowała elektrycznego Sokoła 4×4 – model w pełni elektrycznego auta terenowego, stworzonego metodą ekokonwersji, polegającą na elektryfikacji samochodu z napędem 4×4. W Sokole użyto po raz pierwszy opracowanej przez firmę ze Zgorzelca autorskiej technologii EVACT, czyli elektronicznego systemu do diagnostyki i sterowania autem.
Jak wyjaśnia portal zgorzelec.info, platforma EAGLE składa się z takich podzespołów jak: podwozie, układ hamulcowy, układ napędowy, układ kierowniczy i zawieszenie, które zostały zaprojektowane w sposób modułowy, aby umożliwić wykorzystanie ich w różnych konfiguracjach i wariantach pojazdów.
Rodzima produkcja e-dostawczaków
Platforma stworzona przez Innovation AG ma umożliwić uruchomienie w naszym kraju produkcji elektrycznych samochodów dostawczych w wielu wariantach zabudów. Koncepcja firmy ze Zgorzelca zakłada wykorzystanie do ich budowy takiego samego rodzaju komponentów, co zwiększy efektywność i pozwoli na zmniejszenie kosztów produkcji.
Jak wyjaśnia zgorzelec.info, EAGLE to akronim złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy zgorzeleckiej platformy.
- Electric – platforma jest przeznaczona dla elektrycznych vanów, a moc zainstalowanej w niej baterii może mieć od 60 do 110 kvh. Pojazdy powstałe na platformie Innovation AG będą wyposażone w najnowsze technologie vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I). Pozwalają one na oddanie przez pojazd energii do domu, innego pojazdu lub nawet na wymianę danych z infrastrukturą drogową – sygnalizacją świetlną i informacją o natężeniu ruchu.
- Automotive – platforma obecnie przeznaczona jest dla pojazdów dostawczych z kategorii N1, o napędzie na przednią oś. Bez problemu jednak może być dostosowana do cięższych pojazdów z kategorii N2 oraz do napędu 4×4.
- General – uniwersalna konstrukcja pozwala na zbudowanie na niej dowolnego pojazdu zadaniowego. Poza standardowym vanem na platformie Innovation AG może powstać nadwozie karetki, straży pożarnej, samochodu policyjnego, a nawet otwarta zabudowa z dźwigiem.
- Light – wyjątkowo niska masa własna ramy, której konstrukcja została opatentowana, to atut, dzięki któremu można było powiększyć masę baterii. Wpłynęło to bezpośrednio na uzyskanie niespotykanego w klasie N1 zasięgu z pełnym załadunkiem – ponad 300 km na jednym ładowaniu.
- E-platform – oznacza zastosowanie najnowszych inteligentnych technologii, jak wspomniany już wyżej system EVACT, oraz takich rozwiązań jak odwracalna pompa ciepła, chłodząca w lato i ogrzewająca pojazd zimą (HVAC ang. heating, ventilation, air conditioning).
Wykorzystanie lokalnego potencjału
Zgorzelec.info podkreśla, że platforma powstała całkowicie dzięki polskiej myśli technicznej, a local content wykorzystanych w niej komponentów wynosi 100 proc. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny są autorstwem polskich inżynierów i mechaników ze Zgorzelca.
Jak wyjaśnia prezes Innovation AG Albert Gryszczuk, w projektach pojazdów tworzonych zgorzelecką przez firmę pojawią się systemy takie jak chociażby układ „steer-by-wire”, czyli wirtualnie połączony z kołami, aktywny układ kierowniczy.
Mamy już plan na modernizację architektury oraz głowy pełne pomysłów na kolejne modele elektrycznych aut zadaniowych. Już teraz bardzo dużo daje nam współpraca z branżą kurierską czy też doświadczenie czerpane z wcześniejszych komercyjnych projektów związanych z ekokonwersją, np. elektryczny samochód terenowy – Sokół 4×4 – wyjaśnia Albert Gryszczuk dla portalu zgorzelec.info.
Wiele firm potrafi zrobić podwozie. Niektórzy znają się też na nadwoziu, systemie wentylacyjnym czy układzie jezdnym. Ale tylko najlepsze firmy na świecie wiedzą, jak to wszystko zintegrować. Dlatego prace z tym związane prowadzimy w Zgorzelcu. Zatrudniliśmy najlepszych inżynierów, ale też odbyliśmy mnóstwo konsultacji, by użyć kluczowej wiedzy z różnych zakątków Polski i Europy. Mieliśmy wiele interakcji, ale większość pracy odbyła się w Polsce – dodaje prezes Innovation AG.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.