Solaris sprzedał prawie 1500 autobusów w 2022 roku
Producent autobusów podsumował działalność firmy w ubiegłym roku. Osiągnął w tym okresie prawie 700 mln euro przychodów. Po raz pierwszy w historii spółki autobusy bateryjne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy przekroczyły połowę udziału w sprzedaży.
Jak podaje Solaris, w 2022 roku sprzedał on łącznie 1492 pojazdy, a przychody spółki wyniosły 696 mln euro. W całkowitej sprzedaży 55 proc. udziału miały autobusy bateryjne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe.
Jak podaje producent, w 2022 roku zanotował on solidne wyniki sprzedażowe i finansowe w warunkach niepewnego otoczenia rynkowego. Podkreśla, że większość kontraktów zrealizowanych w tym czasie dotyczyła dostaw pojazdów całkowicie bezemisyjnych lub niskoemisyjnych.
Spółka utrzymała pozycję europejskiego lidera w segmencie autobusów bezemisyjnych w okresie od 2012 do 2022 roku – z łącznym udziałem na poziomie 14,1 proc. na koniec 2022 roku. Na podstawie rejestracji w samym tylko 2022 roku uzyskała drugą pozycję na europejskim rynku autobusów bezemisyjnych, tj. bateryjnych i wodorowych – z udziałem w rynku na poziomie 11,2 proc.
W ubiegłym roku Solaris dostarczył autobusy i trolejbusy do klientów z 18 krajów. Głównymi odbiorcami pojazdów marki byli przewoźnicy z: Hiszpanii, Polski, Włoch, Belgii, Niemiec, Rumunii, Estonii i Łotwy oraz Austrii i Czech.
Łącznie do klientów trafiło w tym czasie 401 autobusów elektrycznych Solarisa i 42 autobusy wodorowe.
Największe kontrakty
Wśród swoich dużych kontraktów zrealizowanych częściowo lub w całości w 2022 roku Solaris wymienia umowę z Unibuss AS na dostawę 183 autobusów bateryjnych. Unibuss to jeden z największych przewoźników norweskich. Tak duże jednorazowe zamówienie na autobusy elektryczne jest największym dotychczas zamówieniem w historii firmy.
Kolejny duży kontrakt Solarisa z ubiegłego roku to umowa z włoskim ATM Milano na dostawę 75 Urbino 12 electric. Będzie ona realizowana w ramach umowy ramowej obejmującej łącznie 250 pojazdów.
W Polsce pojazdy Solaris zamówił m.in. MPK Poznań – 25 autobusów wodorowych. Poznański przewoźnik już korzysta z 58 autobusów elektrycznych tej marki.
Wodorowy Urbino 12 hydrogen pojedzie też do Wenecji w ramach kontraktów zawartych w ubiegłym roku z AVM Venezia oraz ACTV SPA Venezia. W 2022 firma wygrała też przetarg na dostawę pięciu Urbino 12 hydrogen do stolicy Majorki, Palma de Mallorca.
Nowy autobus wodorowy
Pisząc o sukcesach ubiegłego roku, Solaris wymienia także premierę nowego model autobusu napędzanego wodorem – Urbino 18 hydrogen. Jest to drugi autobus wodorowy w ofercie firmy. Spółka ma już pierwsze zamówienie na dwa 18-metrowe przegubowe wodorowce od niemieckiego przewoźnika Stadtwerke Aschaffenburg Verkehrs GmbH.
Premiera pierwszego autobusu wodorowego spod znaku Solaris – 12-metrowej wersji Urbino hydrogen – miała miejsce w 2019 roku. Od tego czasu firma dostarczyło do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i Polsce prawe 100 autobusów wodorowych tego typu. W planach ma też nowe dostawy do klientów m.in. w Hiszpanii, Francji i na Słowacji.
Stacja V2G ładowania na terenie firmy
Solaris inwestuje także w infrastrukturę. Jedną z kluczowych inwestycji jest stacja ładowania pojazdów bateryjnych – Charging Park – oddana do użytku w 2022 roku. Znajduje się ona na terenie fabryki w Bolechowie niedaleko Poznania, która jest główną siedzibą firmy.
Moc stacji ładowania wynosi 80 kWp. Jak podaje Solaris, wybudowany Charging Park to innowacyjna, wielostanowiskowa stacja ładowania pojazdów bateryjnych: autobusów elektrycznych, autobusów wodorowych oraz trolejbusów. Ma ona umożliwić m.in. prezentowanie klientom nowatorskich rozwiązań stosowanych w procesach uzupełniania energii w autobusach Solaris.
Charging Park składa się z ośmiu stanowisk ładowania autobusów, wyposażona jest ponadto w mechanizmy pantografowe, wysepki do ładowania plug-in, odcinek sieci trolejbusowej oraz pomieszczenie techniczne.
Solaris informuje, że jest to pierwszy w Polsce park dwukierunkowy, czyli wspierający funkcjonalność Vehicle to Grid (V2G) – dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Technologia ta pozwala na elastyczne ładowanie i rozładowywanie pojazdów oraz wykorzystywanie ich jako mobilnych magazynów energii.
Jak podaje Solaris, na koniec 2022 roku jego portfel zamówień obejmował 1369 pojazdów z dostawami zaplanowanymi na 2023 rok, a przy uwzględnieniu dostaw w kolejnych latach – 1648 sztuk.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.