Kraków przetestuje fotowoltaikę na dachach autobusów

Kraków przetestuje fotowoltaikę na dachach autobusów
Fot. MPK S.A. w Krakowie

Krakowskie MPK przetestuje autobusy częściowo zasilane energią z umieszczonych na ich dachach ogniw fotowoltaicznych. Na podobne rozwiązanie wcześniej zdecydowano się w Warszawie.

Jak informuje krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, na dachach dwóch przegubowych autobusów został zamontowany system technologii fotowoltaicznej o nazwie SUN-BUS, który ma posłużyć do wspomagania instalacji pokładowej autobusu 24 V. Ta instalacja zasila m.in. automaty biletowe, kasowniki, tablice elektroniczne oraz oświetlenie. 

Dzięki systemowi SUN-BUS autobus zużywa mniej paliwa. Zamiast oleju napędowego systemy elektroniczne funkcjonujące w autobusie wykorzystują bowiem energię słoneczną – komentuje krakowski MPK.

REKLAMA

System SUN-BUS ma pokryć część zapotrzebowania autobusu na energię elektryczną. Krakowskie MPK szacuje, że w wyniku zastąpienia ok. 25% energii elektrycznej generowanej ze spalania oleju napędowego w silniku przez energią słoneczną z fotowoltaiki, możliwe będzie uzyskanie oszczędności w kosztach zużycia paliwa w wysokości ok. 5%.

REKLAMA

System SUN-BUS działa w pełni automatycznie załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów. Z przeprowadzonych prób wynika, że przy rozładowanych akumulatorach, przy pełnym nasłonecznieniu system w ciągu 20 minut jest w stanie doładować akumulatory umożliwiając uruchomienie silnika w pojeździe – komentuje MPK w Krakowie.

W tym roku na przetestowanie podobnego rozwiązania zdecydowały się także Miejskie Zakłady Autobusowe z Warszawy. Zamówienie warszawskiego MZA dla Solarisa obejmuje dostawę 60 autobusów przegubowych oraz 20 autobusów 12-metrowych. Na dachach tych pierwszych zostaną zamontowane ogniwa fotowoltaiczne o mocy 1,5 kW, a na dachach autobusów 12-metrowych Solaris umieści ogniwa o mocy 1 kW.

Jak komentował w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl rzecznik Solarisa Mateusz Figaszewski, szacuje się, że wykorzystanie ogniw fotowoltaicznych umożliwi obniżenie zużycia paliwa w nowych warszawskich autobusach o kilka procent.

gramwzielone.pl