Ogniwa fotowoltaiczne na dachach warszawskich autobusów
Firma Solaris, która wygrała przetarg na dostawę nowych miejskich autobusów dla Warszawy, montuje na ich dachach fotowoltaikę. W sumie po Warszawie będzie jeździć 80 autobusów, które Solaris wyposaży w ogniwa fotowoltaiczne.
W wyniku przetargu na zakup miejskich autobusów dla Warszawy stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe wybrały ofertę Solarisa. Wartość zamówienia to w sumie ok. 113 mln zł.
Mimo, że po Warszawie jeżdżą już elektryczne autobusy Solarisa, tym razem Miejskie Zakłady Autobusowe zdecydowały się na zakup pojazdów spalinowych, a Solaris pokonał w przetargu na ich dostarczenie innych konkurentów – w tym MAN-a oraz polski LiderTrading – m.in. dzięki temu, że zaproponował wyposażenie autobusów w ogniwa fotowoltaiczne, co było dodatkowo premiowane w przetargu.
Kolejne zamówienie warszawskiego MZA dla Solarisa obejmuje dostawę 60 autobusów przegubowych oraz 20 autobusów 12-metrowych. Na dachach tych pierwszych zostaną zamontowane ogniwa fotowoltaiczne o mocy 1,5 kW, a na dachach autobusów 12-metrowych Solaris umieści ogniwa o mocy 1 kW.
Energia z fotowoltaiki zostanie wykorzystana do dodatkowego zasilania elektronicznych monitorów, biletomatów i oświetlenia LED. Jak mówi w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl rzecznik Solarisa Mateusz Figaszewski, szacuje się, że wykorzystanie ogniw umożliwi obniżenie zużycia paliwa w nowych warszawskich autobusach o kilka procent.
Po Warszawie regularnie kursuje już 10 elektrycznych autobusów Solarisa. Stolica to nie jedyne polskie miasto, które korzysta już z takich pojazdów. Polski producent dostarczył także kilka elektrycznych autobusów do Ostrołęki i Jaworzna, a w planie jest dostawa do Inowrocławia.
Solaris, który autobusy z napędem elektrycznym oferuje od kilku lat, sprzedał już także kilkadziesiąt takich pojazdów do miast w Niemczech, Czechach i Szwecji, a w planach jest dostawa kilku elektrycznych Solarisów do Barcelony.
Polski producent oferuje elektryczne autobusy Urbino w różnych wariantach, z silnikami o mocy do 240 kW, przy napędzie centralnym lub trakcyjnym, a także z trzema alternatywnymi systemami ładowania: typu plug-in, wykorzystującym tzw. pantograf lub ładowanych indukcyjnie. Z tego ostatniego korzystają elektryczne autobusy Solarisa jeżdżące m.in. po Berlinie i Brunszwiku.
gramwzielone.pl