FAE: środki z funduszu modernizacyjnego na energetykę rozproszoną
Forum Analiz Energetycznych (FAE) przedstawiło raport na temat perspektyw rozwoju sektora energetycznego w Polsce, w którym analizuje możliwości wykorzystania środków, które nasz kraj otrzyma na modernizację energetyki w ramach unijnego funduszu modernizacji.
FAE szacuje w raporcie „Jak optymalnie wykorzystać fundusz modernizacyjny”, że w ramach funduszu modernizacji, który powstanie na bazie ustaleń ze szczytu klimatycznego UE z października 2014 r., Polska otrzyma po roku 2021 r. od 2 do 5 mld euro. Dokładna wartość tych środków ma zależeć od notowań cen uprawnień do emisji CO2.
Fundusz modernizacyjny ma działać w latach 2021-30, wykorzystując przychody ze sprzedaży 2% ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 na modernizację systemu energetycznego i poprawę efektywności energetycznej w krajach członkowskich UE, w których PKB per capita było niższe od 60% średniej w UE w roku 2013 (w ujęciu nominalnym) i do których zaliczają się wszystkie kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Fundusz Modernizacyjny będzie zarządzany przez będące jego beneficjentami państwa członkowskie przy udziale Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który będzie brał udział w wyborze projektów.
Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Środowiska, Polsce zostaną prawdopodobnie przydzielone środki pochodzące ze sprzedaży 135 mln uprawnień.
Fundusz modernizacji ma być pewnym wynagrodzeniem za zgodę na nowe restrykcje w zakresie emisji CO2 przyjęte w ubiegłym roku przez Radę Europejską w ramach unijnej polityki energetycznej i klimatycznej do roku 2030.
FAE podkreśla, że fundusz modernizacyjny należy przeznaczyć na zadania, które nie mają dostępu do innych źródeł finansowania, wśród których wyszczególnia termomodernizację istniejących budynków jednorodzinnych, modernizację ciepłownictwa, a także rozwój niskoemisyjnej energetyki rozproszonej.
W przypadku inwestycji w energetykę rozproszoną fundusz modernizacyjny ma – zdaniem FAE – ułatwić pozyskiwanie kapitału i wspierać zwłaszcza technologie wchodzące na rynek.
– Dla energetyki rozproszonej, w zakresie, w którym źródła te produkują energię elektryczną z OZE, obecne ramy wsparcia zostały przewidziane ustawą z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii3 . Ponieważ ustawa ta ma charakter czasowy, szczegóły pomocy publicznej dla OZE po 2020 roku nie są znane. Przypuszczalnie pomoc ta będzie nadal możliwa, natomiast nie jest określone, czy powinna się ona skupić np. na większym wsparciu nowych mocy wytwórczych, czy też dotowaniu już istniejących i na czym będzie polegać postulowane przez Komisję Europejską stopniowe wycofywanie dotacji na rzecz OZE do 2030 roku. W kontekście Funduszu Modernizacyjnego najbardziej problematyczną kwestią jest to, czy i w jakim zakresie będzie możliwe połączenie jego środków z innymi mechanizmami wsparcia (np. kolorowymi certyfikatami lub systemem taryfy gwarantowanej). Zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami pomocy publicznej, kumulatywne wykorzystanie różnych mechanizmów wsparcia jest możliwe, ale tylko pod warunkiem, że otrzymane tą drogą środki nie przekraczają dozwolonych pułapów pomocy. Prawdopodobnie więc najlepszym polem działania dla Funduszu byłoby wsparcie nowych technologii wchodzących na rynek i pomoc w pozyskaniu kapitału inwestycyjnego przez gospodarstwa domowe – czytamy w raporcie FAE.
Forum Analiz Energetycznych to think-tank założony przez dr Joannę Maćkowiak-Panderę związaną z niemieckim instytutem Agora Energiewende, dr Macieja Bukowskiego, prezesa Warszawskiego Instytutu Studiów Ekonomicznych, a także dr Jana Rączkę, b. prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Link do raportu „Jak optymalnie wykorzystać fundusz modernizacyjny” (PDF)
gramwzielone.pl