Bateria litowo-powietrzna od IBM
Czy nowa bateria litowo-powietrzna rozwiąże problemy elektrycznej motoryzacji? IBM zapewnia, że będzie można na niej przejechać {więcej}800 km.
Mimo dynamicznego rozwoju, możliwości samochodów elektrycznych (EVs) ograniczone są przez wydajność baterii samochodowych. Obecnie stosowane baterie litowo-jonowe pozwalają samochodom elektrycznym na przejechanie na jednym naładowaniu niewiele ponad 100 km, a czas ich ładowania to kilka godzin.
IBM chwali się, że znalazł antidotum na ograniczenia obecnych na rynku baterii samochodowych. Jest nią bateria litowo-powietrzna, której tzw. gęstość energetyczna ma być 1000x większa niż baterii litowo-jonowych.
Ponadto, nowe baterie litowo-powietrzne mają być w porównaniu do swoich litowo-jonowych odpowiedników o wiele mniejsze i bardziej wytrzymałe, a zasięg wyposażonych w nie samochodów ma się zwiększyć nawet do 800 km.
Pierwsze auto wyposażone w nowy wynalazek IBM będzie testowane w przyszłym roku, a nowe baterie trafią – zdaniem IBM – do seryjnej produkcji pod koniec obecnej dekady.
gr