Chińczycy zwiększają udział w globalnej sprzedaży paneli PV
W II kwartale czołowi chińscy producenci paneli fotowoltaicznych zwiększyli sprzedaż w porównaniu do I kwartału br. o 29%.
Jak informuje firma konsultingowa NPD Solarbuzz, w ubiegłym kwartale 71% globalnej sprzedaży paneli fotowoltaicznych przypadło na 20 największych producentów paneli PV. W tej grupie jest tylko kilku producentów z Japonii, Europy i Ameryki Północnej. Globalny rynek producentów paneli PV jest zdominowany przez firmy chińskie.
Czołowi producenci modułów z Chin sprzedali w I kwartale br. 5,2 GW paneli PV, a w ubiegłym kwartale poprawili ten wynik aż o 29%. To efekt wzrostu globalnego popytu na panele, za który odpowiada przede wszystkim rynek azjatycki.
NPD Solarbuzz zwraca uwagę, że ekspansji chińskich firm na globalnym rynku PV nie przeszkadza zamieszanie związane z karnymi cłami na import chińskich paneli fotowoltaicznych do USA czy Unii Europejskiej, co zdaniem NPD Solarbuzz jest dowodem na sprawną realizację przez chińskich producentów regionalnych strategii sprzedaży.
W II kwartale br. chińskie moduły fotowoltaiczne trafiały przede wszystkim na rodzimy rynek chiński (29% sprzedaży), a także do USA (19,8%), Japonii (19,8%) i Europy (18%). Sprzedaż na pozostałych rynkach wyniosła 12,3%.
NPD Solarbuzz zwraca uwagę, że w ostatnim czasie chińscy producenci sprawnie implementują produkcję modułów w modelu OEM. Przykładem tej praktyki jest czołowy producent paneli PV Renesola, który ponad połowę swoich modułów produkuje za pośrednictwem swoich partnerów – m.in. w Indiach, RPA, Turcji i Polsce.
Mimo ogólnej tendencji wzrostowej, największy producent modułów fotowoltaicznych na świecie za 2013 r., chiński Yingli Green, ostatnio obniżył swoją prognozę sprzedaży paneli PV na cały 2014 r. – z wcześniejszych 4-4,2 GW do 3,8 GW.
Na pozycji globalnego lidera w sprzedaży modułów PV w tym roku Yingli Green może zastąpić inny czołowy producent paneli PV z Chin – Trina Solar, który przy okazji publikacji wyników za II kwartał zwiększył swoją roczną prognozę sprzedaży z 3,6 GW do 3,8 GW.
gramwzielone.pl