Polska technologia podnosi jakość biogazu [wywiad]

Polska technologia podnosi jakość biogazu [wywiad]
spd biogas press

O innowacyjnym, polskim rozwiązaniu, które może znaleźć zastosowanie na dynamicznie rozwijającym się rynku biogazowni opowiada Anna Ermich z firmy Zespół Innowacyjny PROMIS, laureata {więcej}projektu GreenEvo.

Gramwzielone.pl: Proszę scharakteryzować produkt, który chcecie promować dzięki GreenEvo?

Anna Ermich, dyrektor handlowy w firmie Zespół Innowacyjn PROMIS: W GreenEvo wyłoniono nasze urządzenie BIOSULFEX® do oczyszczania biogazu jako jedno z najbardziej konkurencyjnych rozwiązań w branży zielonych technologii. Nasza technologia służy do usuwania z biogazu niepożądanego siarkowodoru, który jest nie tylko trujący, ale działa także korozyjnie na sprzęt, a przy spalaniu tworzy SO2, który zanieczyszcza atmosferę (kwaśne deszcze). Na życzenie klienta BIOSULFEX® może redukować także zawartość innych niepożądanych związków w gazie, takich jak pyły i siloxany, które obniżają sprawność urządzeń.

REKLAMA

Dlaczego zdecydowaliście się na udział w GreenEvo? Jakie korzyści może Wam przynieść obecność w tym projekcie?

– Zdecydowaliśmy się na udział w GreenEvo w celu zweryfikowania atrakcyjności naszej technologii przez niezależnych ekspertów. Fakt, że zostaliśmy laureatami tego projektu świadczy o tym, że jesteśmy liderem w oczyszczaniu biogazu na rynku. Udział w tym programie umożliwił naszej firmie promocję poza granicami Polski, a naszym pracownikom udział w cyklu atrakcyjnych szkoleń biznesowych.

Do kogo jest adresowane Wasze rozwiązanie i jakie korzyści wiążą się z jego zastosowaniem?

– Rozwiązanie BIOSULFEX® dedykowane jest oczyszczalniom ścieków, wysypiskom śmieci, biogazowniom rolniczym oraz wszystkim innym zakładom, które produkują biogaz i chcą go wykorzystać do produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Przewagą BIOSULFEX® nad rozwiązaniami konkurencyjnymi jest bardzo wysoka sprawność odsiarczania nawet do 99,9 %. Ponadto urządzenie jest przyjazne dla środowiska, ponieważ wytwarza bardzo małą ilość odpadu jedynie w postaci siarki, którą można wykorzystać dalej jako cenny surowiec np. do produkcji nawozów. Co więcej urządzenie nie wytwarza żadnych ścieków, ani oparów.

Czy możecie pochwalić się praktycznym zastosowaniem metody Biosulfex i jakie są tego efekty?

– Urządzenie BIOSULFEX® jest sprawdzone na rynku, posiada ochronę patentową oraz liczne rekomendacje przemysłowe. Wyprodukowaliśmy ponad 20 urządzeń. Niektóre z nich są w eksploatacji ponad 10 lat. Eliminują one ryzyko zatrucia obsługi siarkowodorem zawartym w biogazie oraz zwiększają żywotność i sprawność urządzeń do kogeneracji, czyli konwersji biogazu w energię elektryczną i cieplną.

Branża biogazowa w Polsce dopiero raczkuje, a realizacja poszczególnych projektów biogazowni wiąże się często z wieloma barierami i ryzykami. Co – Waszym zdaniem – należy zrobić, aby umożliwić szybszy rozwój rynku biogazowego?

– Obecnie zauważa się koncentrację na działaniach związanych z ryzykownym programem jądrowym, zamiast na bezpiecznych odnawialnych źródłach energii, w tym na biogazie. Na uwagę zasługuję fakt, że biogaz jest jedynym odnawialnym źródłem energii niezależnym od warunków pogodowych. Jego przewagą nad energią wiatrową jest wyższa jakość energii i większa stabilność dostaw, dlatego posiada najlepsze warunki do przyłączenia do sieci elektrycznej. Dużym ułatwieniem dla rozwoju rynku biogazowego byłoby także skrócenie i ułatwienie przewlekłych procedur administracyjnych.

REKLAMA

Gdzie szukacie swoich partnerów biznesowych? Czy są to przede wszystkim producenci silników, zestawów kogeneracyjnych czy może inwestorzy i operatorzy biogazowni?

– Współpracujemy z szerokim wachlarzem partnerów biznesowych. Najczęściej są to inwestorzy i główni wykonawcy.

W Polsce nie rozwinął się jeszcze rynek mikrobiogazowni, podczas gdy w Niemczech czy Skandynawii funkcjonują już setki tego rodzaju instalacji. Czy wasze rozwiązanie może znaleźć zastosowanie także w „domowych” biogazowniach o mocy kilkuset kilowatów? Czy rynek mikrobiogazowni ma w ogóle szansę na rozwój w naszym kraju i co musi się stać, aby w Polsce zaczęły powstawać pierwsze mikrobiogazownie?

– Rozwiązanie BIOSULFEX® może być wykorzystywane zarówno dla małych jak i dużych strumieni biogazu, znajduje więc zastosowanie także dla mikrobiogazowni. Jednak pomimo dużego potencjału tego segmentu, praktycznie nie rozwinął się on jeszcze w Polsce. Barierami rozwoju tego rynku są utrudnienia administracyjne, uboga informacja na temat mikrobiogazowni, oraz koszty inwestycyjne, które trzeba ponieść na starcie.

Które zagraniczne rynki są dla Was najatrakcyjniejsze z punktu widzenia zastosowania waszego rozwiązania (Biosulfex) i jak wyglądają wasze doświadczenia z zagranicznymi branżami biogazowymi?

– Atrakcyjne są dla nas te rynki zagraniczne, gdzie rozwija się sektor biogazowy. Natomiast w Polsce coraz częściej współpracujemy z zagranicznymi firmami przy realizacji dużych projektów. Jesteśmy przez nich doceniani jako rzetelny producent urządzeń do oczyszczania biogazu, o czym świadczy fakt, że na oczyszczalni ścieków Czajka w Warszawie, jednego z największych tego typu obiektów w Europie, jesteśmy jedynym polskim dostawcą technologii.

Wasza firma jest jednym z nielicznych przykładów obecności naukowców w biznesie. Co należy zrobić, aby innowacyjne rozwiązania opracowywane na uczelniach trafiały na rynek – tak jak dzieje się to choćby w USA?

– Bardzo trudno jest wystartować z innowacyjnym rozwiązaniem, ponieważ nie jest ono jeszcze sprawdzone na rynku. W celu ułatwienia wejścia na rynek rozwiązań wypracowanych na uczelni potrzebne jest wsparcie państwa.

Jak w waszej opinii wygląda w Polsce współpraca nauki z biznesem i co można zrobić, aby zwiększyć jej efekty?

– W obszarze współpracy nauki z biznesem jest jeszcze wiele do zrobienia. W celu zwiększenia jej efektywności potrzebne jest przede wszystkim zaufanie pomiędzy partnerami.

Czytaj także dotychczasowe wywiady z laureatami projektu GreenEvo – firmą WATT: „GreenEvo: WATT umacnia pozycję w Europie” oraz firmą Sunex „Sunex: nasz potencjał potwierdzamy wynikami sprzedaży”.