W Warszawie powstała stacja ultraszybkiego ładowania elektryków

W Warszawie powstała stacja ultraszybkiego ładowania elektryków
Ekoen

Dzisiaj przy ul. Postępu 14 w Warszawie spółka Ekoen otwiera najnowocześniejszy w Polsce hub ładowania pojazdów elektrycznych o łącznej mocy 1,5 MW.

Hub Ekoen Postępu 14 obejmuje pięć stanowisk CCS oraz jedno stanowisko CHAdeMO. Trzy stanowiska na stacji umożliwiają ładowanie mocą 350 kW wszystkich pojazdów elektrycznych, co ma spowodować zwiększenie zasięgu auta o 100 km w niecałe pięć minut. 

– Do dyspozycji warszawiaków oddajemy najszybszy w Polsce hub ładowania pojazdów  całkowita moc stacji to 1,5 MW. Inteligentny sposób zarządzania energią na bieżąco śledzi parametry sieci i pobór mocy na punktach ładowania i dostosowuje całkowity pobór mocy stacji do możliwości sieci oraz potrzeb aktualnie podłączonych pojazdów. Jest to tym samym największa i najnowocześniejsza ogólnodostępna stacja ładowania pojazdów w Polsce – komentuje Tomasz Siedlecki, dyrektor sprzedaży Ekoen.

REKLAMA

Ładuj i odpoczywaj

Hub Ekoen znajduje się za szlabanem przy budynku biurowym, jednak parkowanie na czas usługi jest bezpłatne. W trakcie ładowania w czasie godzin otwarcia biurowca klienci mogą skorzystać ze znajdujących się na terenie obiektu: kawiarni, restauracji, toalet oraz miejsca do odpoczynku. Za kilka miesięcy hub ma dysponować własną infrastrukturą pozwalającą skorzystać ze strefy relaksu, WiFi oraz z oferty gastronomicznej i toalety otwartych przez całą dobę. Zadaszone zostaną również miejsca do ładowania.

Obecnie na terenie Warszawy znajduje się około 50 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego tylko kilka oferuje moc 150 kW. Dominuje infrastruktura rozproszona, składająca się z pojedynczych ładowarek oferujących pojedyncze punkty o niewielkiej mocy i tym samym niskiej wydajności w świadczeniu tych usług. Ekoen chce to zmienić.

W najbliższym czasie chcemy uruchomić w całej Polsce kilkanaście takich hubów, rozpoczynając od Warszawy, zapewniając około 100 punktów ładowania – dodaje Włodzimierz Hrymniak, członek zarządu Ekoen.

REKLAMA

Potrzebne skrócenie czasu ładowania

Ekoen informuje, że obecnie w Polsce ponad 70 proc. istniejących punktów ładowania bazuje na wykorzystaniu prądu zmiennego AC, oferując niską moc ładowania, z reguły od 3,7 kW do 22 kW. Rezultatem jest długi czas procesu – energię potrzebną do przejechania 100 km pojazd pobiera w czasie od trzech do pięciu godzin.

„Tego typu rozwiązania są właściwe dla użytku domowego, ale nieakceptowalne przez klientów w publicznych stacjach, gdzie krótki czas postoju jest największym benefitem. Co ważne, nawet większość istniejących punktów ładowania prądem stałym DC (tzw. ładowarek szybkich) wciąż nie uwzględnia potencjału technologicznego najnowszych modeli aut elektrycznych, które mogą ładować się już z mocą do 270 kW” – ocenia Ekoen.  

Ekoen odnotowuje, że o ile w Polsce liczba aut elektrycznych bateryjnych (BEV) rokrocznie się podwaja, to rynek infrastruktury ładowania rozwija się z dwukrotnie mniejszą dynamiką i obecnie nie pokrywa zapotrzebowania wynikającego z popytu. W 2022 roku łączna moc infrastruktury ładowania wynosiła zaledwie 77 MW.

Do 2025 roku spółka przewiduje 10-krotny wzrost liczby pojazdów BEV – do około 220 tys. Biorąc pod uwagę prognozy rozwoju rynku BEV, Ekoen zakłada, że minimalne zapotrzebowanie na stacje ładowania do tego czasu wzrośnie do poziomu 435,8 MW, a do roku 2035 – aż do 2613 MW.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.