Air Product dostarczy H2 dla polskiej wodorowej lokomotywy
Firma Air Products, wiodący producent gazów przemysłowych na świecie, po udanych testach miejskiego autobusu napędzanego wodorem w Jaworznie włącza się w pierwszą w Polsce demonstrację użycia wodoru w transporcie kolejowym. Firma dostarczy wodór i infrastrukturę tankowania podczas realizowanych przez Pesa Bydgoszcz testów manewrowej lokomotywy wodorowej. Odbywają się one na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
Użycie wodoru w transporcie publicznym w Polsce postrzegane jest wciąż jako obszar innowacji. W marcu br. odbył się pilotażowy test autobusu miejskiego napędzanego wodorem, który został przeprowadzony przez firmy Air Products i Solaris (producenta autobusów) oraz PKM Jaworzno i władze miasta.
Teraz Air Products włącza się w testowanie napędzanej wodorem lokomotywy. Podczas demonstracji w Żmigrodzie, realizowanej wspólnie z producentem pojazdów szynowych Pesa, dostarczony przez Air Products wodór zasili innowacyjną lokomotywę, która będzie kilkukrotnie tankowana za pomocą zaawansowanego technicznie dystrybutora.
Wydajna alternatywa
− Realizowana przez firmę Pesa demonstracja lokomotywy wodorowej to przedsięwzięcie pionierskie i wyzwanie dla obu firm. Testy autobusu napędzanego paliwem wodorowym w Jaworznie udowodniły, że w kontekście pojazdów ciężkich wodór może być skuteczną i wydajną alternatywą dla paliw tradycyjnych – mówi Jacek Cichosz, prezes Air Products na Polskę.
Jak podkreśla Cichosz, firmy i samorządy mogą być pewne rzetelności dostaw paliwa, jeżeli przestawią się na użycie czystego wodoru. – Wierzymy, że nasze zielone paliwo otworzy nowe możliwości rozwoju kolejnictwa w Polsce i na świecie, a transport publiczny stanie się bardziej ekologiczny dla dobra nas wszystkich – dodaje.
− Bezemisyjne pojazdy szynowe to jeden z priorytetów przyjętej przez nas strategii Pesa 2026+. W ramach Platformy Regio160 pracujemy nad projektami elektrycznych zespołów trakcyjnych, zasilanych zarówno z baterii, jak i ogniw wodorowych – wyjaśnia Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Pesa Bydgoszcz SA.
– Naszą drogę z zastosowaniem wodoru w pojazdach szynowych rozpoczęliśmy od manewrowej lokomotywy wodorowej, która przechodzi właśnie ostatnie testy homologacyjne w Żmigrodzie. To dla nas również szansa na testy rozwiązań infrastruktury tankowania – dodaje.
Tylko najwyższa czystość
Jak informuje Grześkowiak, Pesa zakłada w tym obszarze współpracę z wieloma partnerami – zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. – Air Products, jako firma obecna w wielu krajach i dysponująca doświadczeniem, może stać się jednym z naszych partnerów jako dostawca wodoru. Przy okazji pierwszych testów rozpoczęliśmy rozmowy o długofalowej współpracy – mówi.
Proekologiczne zmiany w funkcjonowaniu transportu kolejowego w Polsce mogą stać się rzeczywistością. Będzie to wymagało zaangażowania zarówno przewoźników, jak i operatorów. Z ich punktu widzenia eksploatacja wodorowego taboru szynowego będzie miała sens jedynie wtedy, gdy zostanie zagwarantowany i ułatwiony dostęp do wodoru o wysokiej czystości.
− Wodór doskonale sprawdzi się w segmencie usług transportowych i towarowych na kolei. Na uwagę zasługują: zasięg porównywalny z pojazdami spalinowymi, szybkość tankowania oraz to, że nie emituje szkodliwych substancji w procesie zamiany na energię elektryczną – dodaje Jacek Cichosz.
Wodór niebieski i zielony
Air Products przeznaczył dotychczas ponad 11 mld dolarów na bezemisyjne i niskoemisyjne projekty wodorowe napędzające transformację energetyczną. Wśród inwestycji spółki znajdują się: zakład produkcji zielonego wodoru zlokalizowany w strefie NEOM w Arabii Saudyjskiej, a także wart 1,6 mld dolarów zeroemisyjny kompleks w Edmonton, w prowincji Alberta w Kanadzie, który ma wychwytywać z pierwotnego gazu ziemnego ponad 95 proc. dwutlenku węgla i bezpieczne przechowywać gaz pod ziemią, podczas gdy energia elektryczna wytwarzana z wodoru zrównoważy pozostałe 5 proc. emisji.
Kolejny kompleks o wartości 4,5 mld dolarów, produkujący czystą energię, znajdzie się w stanie Luizjana w Stanach Zjednoczonych. Będzie produkował niskoemisyjny wodór i miał największy na świecie system wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla.
Ponadto firma Air Products planuje wybudować największy w Wielkiej Brytanii zakład produkcji niebieskiego wodoru (wytwarzanego z gazu ziemnego), a także pierwszy w tym kraju zakład produkujący zielony wodór na dużą skalę.
Firma rozpoczyna również budowę drugiej instalacji skraplania wodoru w Rotterdamie w Holandii. W maju 2022 roku w regionie Europy Środkowej Air Products przeprowadził również testowy projekt tankowania wodoru w pierwszym na świecie regularnie kursującym pociągu Coradia iLint firmy Alstom.
Katarzyna Bielińska
katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.