W Krakowie będzie strefa czystego transportu
W stolicy Małopolski ma powstać pierwsza w Polsce i naszej części Europy strefa czystego transportu. Wczoraj (23 listopada) Rada Miasta Krakowa podjęła decyzję w tej sprawie.
Celem wprowadzenia strefy czystego transportu jest stopniowe ograniczenie w mieście ruchu samochodów emitujących najwięcej zanieczyszczeń, czyli starszych aut z silnikiem Diesla. Strefa ma objąć niemal cały Kraków.
Jak informuje Krakowski Alarm Smogowy, najważniejszym przepisem wprowadzonym przez radnych Krakowa jest zakaz wjazdu do strefy od roku 2026 samochodów benzynowych niespełniających wymogów emisyjnych Euro 3 (auta wyprodukowane przed 2000 rokiem) oraz samochodów z silnikiem Diesla niespełniających wymogów emisyjnych Euro 5 (auta wyprodukowane przed 2010 rokiem).
– To bardzo dobra wiadomość. Kraków po raz kolejny okazał się liderem walki o czyste o powietrze. Trzy lata po wprowadzaniu zakazu palenia węglem i drewnem władze miasta zdecydowały się na bardzo potrzebny krok, jakim jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń z ruchu samochodowego – ocenia Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.
– Ta zmiana przełoży się na poprawę jakości powietrza w mieście, a co za tym idzie na zdrowie mieszkańców. Warto przypomnieć, że spaliny Diesla są uznawane przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem za substancję o udowodnionym działaniu rakotwórczym – dodaje Dworakowska.
Ponad 100 dni smogowych w roku
Według Krakowskiego Alarmu Smogowego ruch samochodowy znacznie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza w mieście, co potwierdzają odczyty ze stacji monitoringu na krakowskich Alejach Trzech Wieszczów. Powietrze w tej części miasta jest najgorsze w całej Polsce i znacznie gorsze niż na pozostałych stacjach mierzących poziom zanieczyszczenia w Krakowie.
Na Alejach Trzech Wieszczów odnotowano najwyższą w całym kraju liczbę dni smogowych w 2021 roku – aż 105 (norma to 35), najwyższe roczne stężenie pyłów PM 10 – 46 ug/m3 (norma wynosi 40 ug/m3) i najwyższe roczne stężenie NO2 – 50 ug/m3 (norma to 40 ug/m3).
– Pojazdy z silnikami Diesla zostały potraktowane bardziej surowo, ponieważ w porównaniu z odpowiednikami benzynowymi emitują kilka lub kilkanaście razy więcej zanieczyszczeń ze spalin. Dla porównania, samochód z 2001 roku z silnikiem benzynowym emituje podobną ilość zanieczyszczeń jak samochód z 2014 z silnikiem Diesla – tłumaczy Bartosz Piłat, koordynator ds. transportu w Polskim Alarmie Smogowym.
– Wprowadzona dziś przez radnych Krakowa zmiana cieszy się poparciem mieszkańców miasta – około 65 proc. osób w badaniach prowadzonych przez KAS popierało wyeliminowanie ruchu starszych Diesli z miasta – dodaje Anna Dworakowska.
Obecnie wymogów SCT nie spełnia około 1/5 aut (21 proc.) poruszających się po mieście. Grupa ta emituje większość zanieczyszczeń – odpowiadają one za około 85 proc. pyłów i 50 proc. tlenków azotu generowanych przez samochody. Ze względu na naturalną wymianę samochodów bez wprowadzenia SCT odsetek takich aut spadłby do 13 proc. w 2026 roku, kiedy przepisy będą wchodzić w życie.
Jak podaje Polski Alarm Smogowy, w Europie Zachodniej istnieje ponad 300 stref czystego transportu.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.