Ogromna inwestycja Poznania w autobusy wodorowe

Ogromna inwestycja Poznania w autobusy wodorowe
Solaris Bus & Coach

Inwestycje Poznania w ekologiczny transport publiczny nabierają tempa. MPK Poznań kupił 25 autobusów napędzanych wodorem. Przetarg rozpisany był na 15 pojazdów, jednak przewoźnik skorzystał z prawa opcji zamówienia kolejnych 10 autobusów. Wodorowe modele Solaris Urbino 12 hydrogen wzbogacą flotę MPK już w drugiej połowie 2023 roku. 

Stolica Wielkopolski dołączyła do miast, które wprowadzają technologię wodorową do transportu publicznego. Inwestycja została dofinansowana z programu „Zielony transport publiczny”, rozpisanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

We flocie MPK Poznań kursuje już 58 pojazdów elektrycznych marki Solaris, które stanowią niemal 20 proc. całej floty. 25 autobusów Urbino 12 hydrogen dołączy do bezemisyjnej floty Poznania w drugiej połowie 2023 roku. To największe dotąd zamówienie na wodorowe autobusy Solarisa.

REKLAMA

Poznań stawia na bezemisyjny tabor

–  To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań – zauważa Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań. – (…) Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 proc. naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 proc., a po dostawach „wodorowców” będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń.

To ogromne zamówienie stawia przewoźnika wśród najnowocześniejszych operatorów transportu publicznego w Europie, którzy stawiają przede wszystkim na czyste powietrze w miastach i poprawę jakości życia kolejnych generacji ich mieszkańców – zauważa Javier Calleja, prezes Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – Wodorowe Urbino 12 hydrogen emitują wyłącznie parę wodną. Już wkrótce o zaletach i komforcie podróży wodorowymi Solarisami będą mogli przekonać się poznaniacy.

Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, podkreśla, że poznańska komunikacja zbiorowa wkracza w erę wodoru. – Niebawem do floty MPK  dołączą autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które pełni funkcję „elektrowni” na pokładzie pojazdu. To historyczny moment dla poznańskiego transportu publicznego, który staje się coraz bardziej przyjazny dla środowiska – mówi Jaśkowiak.

REKLAMA

Mała elektrownia

Każdy z zakupionych pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest czysta: jedynymi produktami ubocznymi są woda i ciepło. Pojazd jest więc całkowicie bezemisyjny w miejscu użytkowania.

Przy wszystkich zaletach napędu elektrycznego autobusy wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem. W praktyce autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania w zależności od infrastruktury zajmuje około 10 minut.

W 12-metrowych autobusach zostaną zamontowane ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW, które będą pobierać wodór z pięciu zbiorników o łącznej pojemności 1560 l. Komponenty systemu wodorowego będą mieć najwyższe dostępne na rynku systemy zabezpieczeń. Wodorowe Solarisy wyposażone zostaną w stosunkowo niewielką baterię trakcyjną Solaris High Power, której zadaniem będzie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Jednostka napędowa pojazdów to elektryczny silnik centralny.

Autobusy będą tankowane w stacji tankowania wodorem, położonej przy stacji paliw przy ul. Warszawskiej w Poznaniu.

Urbino 12 hydrogen to jeden z elementów bezemisyjnego portfolio Solarisa, obok autobusów elektrycznych i trolejbusów. We wrześniu 2022 roku producent zaprezentował przegubową wersję modelu – Urbino 18 hydrogen – która dopełniła wodorową ofertę marki. Zainteresowanie tą technologią wśród europejskich przewoźników rośnie z miesiąca na miesiąc – dotychczas Solaris dostarczył już 62 wodorowe pojazdy do operatorów transportu z Włoch, Niemiec, Holandii, Szwecji i Polski.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.