Orlen buduje kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce

Orlen buduje kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce
fot. Orlen

Zaplanowane przez PKN Orlen stacje zasilania wodorem powstać mają w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach. Koncern podpisał z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę dotyczącą wsparcia finansowego inwestycji.

Uruchomienie stacji tankowania wodoru w Katowicach i Poznaniu planowane jest na drugą połowę 2023 roku, w Wałbrzychu natomiast stacja ruszyć ma z początkiem 2025 roku.

Realizacja wodorowej strategii PKN ORLEN nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero- i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

REKLAMA

Zdecydowane wejście na rynek wodoru i umacnianie pozycji lidera przez PKN ORLEN jest efektem naszej wizji transformacji energetycznej, którą od kilku lat konsekwentnie realizujemy – dodaje prezes Orlenu.

Nowe stacje wodorowe PKN Orlen w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach zostaną zbudowane dzięki wsparciu finansowemu z programu NFOŚiGW „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Stacje w Poznaniu i Katowicach dodatkowo otrzymały dofinansowanie z unijnego programu CEF Transport Blending Facility w ramach projektu „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland (Phase I)”. 

Dofinansowanie UE na kolejne pięć stacji w polskich miastach

We wrześniu br. Orlen otrzymał także decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o unijne dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Koncern otrzyma na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.

REKLAMA

Stacje w tych pięciu miastach mają zacząć działać w połowie 2025 roku. Wszystkie mają być ogólnodostępne i czynne całą dobę. Zostaną przystosowane do zasilania nie tylko samochodów osobowych, ale też autobusów komunikacji publicznej, a docelowo również pojazdów ciężarowych.

Strategia wodorowa Orlenu

Inwestycje w stacje tankowania wodoru w Polsce są kolejnym etapem wdrażania strategii wodorowej koncernu. Jak podaje spółka, jej flagowym projektem wodorowym jest „Hydrogen Eagle”, który otrzymał pozytywną decyzję notyfikacyjną  Komisji Europejskiej w ramach programu IPCEI Hy2Use i jako jedyny polski projekt znalazł się w gronie 35 projektów z 13 państw europejskich.

 „Hydrogen Eagle” przewiduje zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do produkcji i dystrybucji nisko- i zeroemisyjnego wodoru. Projekt wpisuje się w międzynarodową mapę inicjatyw i jest konieczny do budowy wodorowych korytarzy transportowych Północ-Południe i Wschód-Zachód, przewidzianych w ramach IPCEI.

Strategia wodorowa Orlenu do 2030 roku zakłada postawienie w Europie Centralnej ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego, w tym 57 w Polsce, 28 w Czechach, 26 na Słowacji. Koncern zamierza przeznaczyć na inwestycje w wodór do 2030 roku około 7,4 mld zł.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.