Rejestrowanie elektryków w Polsce przyspiesza
Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec sierpnia 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 54 331 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Ich liczba w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku zwiększyła się o 16 139.
Pod koniec sierpnia 2022 roku po polskich drogach jeździło 52 011 elektrycznych samochodów osobowych – wobec 50 679 na koniec lipca br. Wśród nich 49 proc. (25 549) to auta w pełni elektryczne (BEV, battery electric vehicles), pozostała część (26 462) to hybrydy typu plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicles).
Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wzrosła do 2320 (pod koniec lipca było ich 2202), flota elektrycznych motorowerów i motocykli na koniec sierpnia osiągnęła liczbę 15 422, a park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 781 pojazdów.
Liczba aut hybrydowych osobowych i dostawczych zwiększyła się do 426 884.
Potrzebny impuls
Eksperci z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) – organizacji, które prowadzą Licznik Elektromobilności – oceniają, że stały wzrost rejestrowanych elektryków ma związek ze wsparciem rządowym.
– To, że duża część nabywców pojazdów bateryjnych zarejestrowanych w Polsce skorzystała w ostatnich miesiącach z programu Mój Elektryk, świadczy o tym, że rynek napędów zeroemisyjnych potrzebuje we wstępnym okresie upowszechniania wsparcia ze strony rządu. Branża motoryzacyjna podkreślała to wielokrotnie i postulowała konieczność wdrażania takich programów w odniesieniu do pojazdów zeroemisyjnych – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, zwraca uwagę, że program Mój Elektryk został uruchomiony ponad rok temu i według stanu z początku września łączna liczba samochodów elektrycznych objętych wnioskami złożonymi w ramach programu wyniosła ponad 7 tys.
– To prawie 60 proc. nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 oraz N1 zarejestrowanych w Polsce od momentu startu Mojego Elektryka. Oznacza to, że mimo pewnych wad programu (związanych m.in. ze skomplikowanymi procedurami) czy stosunkowo późnego terminu rozpoczęcia naboru dla leasingodawców dotacje cieszą się znaczną popularnością wśród nabywców samochodów elektrycznych w Polsce – stwierdza Mazur.
Infrastruktura ładowania
Jak wynika z Licznika Elektromobilności, pod koniec sierpnia 2022 roku w Polsce działało 2427 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4659 punktów). Wśród nich 28 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
W samym sierpniu uruchomione zostały 134 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (228 punktów).
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.