Na Politechnice Wrocławskiej będą dekarbonizować paliwo

Na Politechnice Wrocławskiej będą dekarbonizować paliwo
Profesor Andrzej Kaźmierczak, sygnatariusz porozumienia. Fot. PWr

Wrocławska uczelnia chce pracować nad usprawnieniem procesu spalania wodoru w silnikach spalinowych. W tym celu podpisała list intencyjny z firmą Hynfra.

Badacze na Politechnice Wrocławskiej (PWr) prowadzą nowatorskie badania zmierzające do zastosowania odnawialnego wodoru w silnikach spalinowych.

Obecnie na świecie mamy ponad dwa miliardy silników spalinowych, które z dnia na dzień nie znikną. Dlatego chcemy stworzyć podstawy do sprawniejszego spalania wodoru, to znaczy spalania z wyższą sprawnością energetyczną. To jest nasz cel nadrzędny – mówi prof. Andrzej Kaźmierczak z PWr, zastępca dyrektora Centrum Technologii Wodorowych i Odnawialnych Źródeł Energii PWr.

REKLAMA

Kolejnym zadaniem, które wyznaczyły sobie wrocławska uczelnia i firma Hynfra, jest wprowadzenie wodoru jako nośnika energii w ogniwach paliwowych. 

Tomoho Umeda, prezes Hynfry i ekspert rynku wodorowego, podkreśla, że silniki spalinowe zasilane wodorem to jeden z obiecujących scenariuszy rozwoju transportu.

Widzimy już, że Toyota, czołowy producent samochodów wodorowych, również zaczęła badać ten kierunek. To uzasadnione, gdyż zasoby metali i minerałów potrzebnych do produkcji baterii i ogniw paliwowych są ograniczone. Zasoby litu do baterii mogą się skończyć już w latach 40. a platyny i irydu do ogniw paliwowych – już w latach 50. – zaznacza Umeda.

Stosowanie takiego źródła energii umożliwi zastąpienie pojazdów napędzanych za pomocą silników spalinowych pojazdami de facto elektrycznymi, które używając wodoru, będą w stanie samodzielnie wytwarzać energię elektryczną – dodaje Kaźmierczak.

REKLAMA

Połączenie wysiłków

Podpisanie listu intencyjnego jest potwierdzeniem porozumienia PWr i Hynfry o połączeniu sił w celu wypracowania metody dekarbonizacji paliw.

Zamierzamy mocno wspierać prace Politechniki Wrocławskiej. Uważamy, że wszystkie podmioty, które pracują obecnie nad rozwojem silników spalinowych na wodór, są na podobnym etapie rozwoju i mają dość wyrównane szanse w tym wyścigu. A przykład Tesli, która startowała od zera, pokazuje, że nie zawsze to największy musi być zwycięzcą komentuje Tomoho Umeda.

Hynfra działa na rynku technologii wodorowych, jest integratorem technologii pozwalających osiągnąć niezależność i efektywność energetyczną przedsiębiorstw. Pośredniczy w pozyskiwaniu i projektowaniu optymalnych instalacji do produkcji i wykorzystania wodoru. Wspiera też inwestorów w kwestiach obsługi i utrzymania procesów technologicznych w nowych instalacjach, a także w sprzedaży zielonego wodoru, zielonego amoniaku i metanolu oraz tlenu medycznego.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.