Do Bratysławy trafią autobusy wodorowe z Solarisa

Do Bratysławy trafią autobusy wodorowe z Solarisa
Solaris Urbino 12 hydrogen w Kolonii. Fot. Solaris

Słowacki przewoźnik Dopravný podnik Bratislava zdecydował o zakupie czterech autobusów wodorowych, które zostaną wyprodukowane przez firmę Solaris. To pierwsze zamówienie realizowane w ramach umowy. Docelowo do stolicy Słowacji może trafić nawet 40 Urbino 12 hydrogen.

Przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej z Bratysławy podpisało umowę na zakup czterech Solarisów Urbino 12 hydrogen. Będzie to pierwsza flota autobusów wodorowych nie tylko w Bratysławie, ale i na Słowacji.

Flota na wodór

REKLAMA

Przewoźnik Dopravný podnik Bratislava (DPB) zawarł z producentem umowę ramową, zgodnie z którą całościowa dostawa doworowych Solarisów może objąć nawet 40 autobusów. Termin realizacji produkcji pierwszych czterech Urbino 12 hydrogen to lipiec przyszłego roku.

Nasza współpraca z Bratysławą sięga 2006 roku. Na przestrzeni lat dostarczyliśmy tam 50 pojazdów z napędami diesla i sprężonego gazu ziemnego. Teraz towarzyszymy DPB we wdrażaniu technologii wodorowej, będącą jedną z kluczowych technologii w planowaniu nowoczesnego, czystego transportu miejskiego. Bratysława daje tym samym wspaniały przykład kolejnym europejskim miastom – przekazał Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.

Elektrownia wodorowa na pokładzie

Sercem pojazdu Urbino 12 hydrogen jest zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW, pełniących funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu.

W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy.

REKLAMA

Ogniwo paliwowe wytwarza energię elektryczną w trakcie użytkowania pojazdu, która jest przekazywana bezpośrednio do układu napędowego. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej w najnowocześniejszych, kompozytowych zbiornikach na dachu autobusu.

Same zbiorniki wodoru są poddawane rygorystycznym testom i zostały zaprojektowane w celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa kierowców, pasażerów oraz przechodniów.

Autobusy wodorowe w Polsce

Przypomnijmy, że w Polsce po raz pierwszy autobus napędzany wodorem ruszył w ramach regularnych kursów na początku lipca br. w Koninie. Miejskie Zakłady Komunikacji (MZK) w Koninie wydzierżawiły od firmy Solaris pojazdy Urbino 12 hydrogen na 4 lata, a miasto zakontraktowało w tym celu wodór w cenie 70 zł za kilogram.

Przewiduje się, że w naszym kraju w najbliższych latach będzie jeździć kilkaset autobusów wodorowych. Na zakup tego rodzaju pojazdów gminy mogą pozyskać dofinansowanie m.in. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Metropolia Śląska deklaruje zakup 20 takich pojazdów, podobnie jak Wałbrzych i Rybnik, Poznań chce wprowadzić do swojej floty 25 autobusów wodorowych, a Kraków – nawet 150. 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.