LOT będzie bardziej ekologiczny. Wykorzysta paliwo SAF z Orlenu
Należąca do PKN Orlen instalacja uwodornienia olejów roślinnych w Płocku będzie wytwarzać niskoemisyjne paliwo SAF. Ma ono służyć polskiemu przewoźnikowi lotniczemu do obniżenia emisji CO2 w ramach swojej działalności.
Od 2025 roku PKN Orlen będzie dostarczał liniom lotniczym PLL LOT niskoemisyjne paliwo SAF (Sustainable Aviation Fuel), wytwarzane w płockiej rafinerii z posmażalniczych olejów spożywczych.
Jak podaje Orlen, paliwo SAF pozwala na ograniczenie do 80 proc. emisji w całym cyklu życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym i nadaje się do zastosowania w obecnie używanych silnikach odrzutowych. Może być mieszane z paliwem konwencjonalnym lub do niego dodawane.
Instalacja w Płocku ma produkować do 300 tys. ton uwodornionego oleju rocznie, co jest odpowiednikiem ok. 50 proc. paliwa lotniczego wytwarzanego przez Grupę Orlen w skali roku.
– Branża lotnicza doskonale pokazuje skalę zmian, jakie zachodzą w całej branży energetyczno-paliwowej – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
– Szacujemy, że udział zrównoważonych paliw lotniczych w światowej konsumpcji będzie wynosił 3 proc. w 2030 roku. To olbrzymia szansa rozwojowa, którą, zgodnie ze strategią ORLEN2030 chcemy skutecznie wykorzystać – dodaje Obajtek.
Neutralność emisyjna przewoźników lotniczych
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przyjęło uchwałę NetZero, zgodnie z którą do 2050 roku przewoźnicy lotniczy mają osiągnąć neutralność emisyjną. Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie technologii uwodornienia olejów roślinnych (HVO), która umożliwia przekształcenie zużytych olejów posmażalniczych, olejów z alg i olejów roślinnych w biopaliwo lub w biokomponent do paliwa lotniczego.
– Paliwo ze zrównoważonych surowców jest jednym z elementów pośród wielu inicjatyw podejmowanych przez PLL LOT w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych – mówi Rafał Milczarski, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Porozumienie zawarte między PKN Orlen i PLL LOT zakłada wspólne działania na rzecz wdrożenia zrównoważonych paliw w lotnictwie cywilnym, zgodnie z pakietem FIT for 55 i inicjatywą ReFuel Aviation. LOT planuje wykorzystywać paliwo SAF na wszystkich połączeniach z portów lotniczych, do których będzie ono dostarczane przez PKN Orlen.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.