W Krakowie jeszcze więcej elektryków Solarisa
Do stolicy Małopolski trafi 20 autobusów zasilanych energią elektryczną Urbino electric. Krakowskie MPK i Solaris Bus & Coach właśnie podpisały umowę na dostawę bateryjnych pojazdów. Kontrakt jest wart 70 mln zł, a na ulice Krakowa autobusy trafią za rok.
Po trasach w rejonie krakowskiej Alei Trzech Wieszczów, a więc tam, gdzie najczęściej dochodzi do przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza, jeździć będzie 20 autobusów Solarisa: siedem modeli Urbino 18 electric oraz 13 modeli Urbino 12 electric. Nowe elektrobusy zasilą dotychczasowy tabor 76 bezemisyjnych Solarisów, z których część zadebiutowała na ulicach miasta już w 2016 roku.
Wartość podpisanego kontraktu wynosi około 70 mln zł. Ponad połowa zakupu zostanie dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Solaris
Napęd w technologii SiC
Magazynami energii w nowych autobusach będą baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności prawie 300 kWh dla wersji 12-metrowej i ponad 400 kWh w modelu przegubowym. Ponadto każdy z autobusów zostanie konstrukcyjnie przygotowany do ładowania energii zarówno przez klasyczne złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu.
Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalację napędową w obu modelach wykonano w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych na węgliku krzemu.
Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w pojazdach będą zasilane wyłącznie energią elektryczną. Dodatkowe wyposażenie obejmuje m.in.: pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Ponadto krakowskie Urbino electric zostaną wyposażone w AVAS – innowacyjny system akustycznego ostrzegania pieszych o tym niezwykle cichym pojeździe elektrycznym.
Stacje do (szybkiego) ładowania
MPK w Krakowie planuje przygotowanie kolejnych stanowisk do ładowania elektrycznych autobusów na terenie zajezdni Wola Duchacka. Nowe stacje do szybkiego ładowania baterii tych pojazdów pojawią się także na terenie miasta w rejonie pętli.
Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku MPK w Krakowie rozpoczęło również testowanie na swoich trasach najbardziej innowacyjnego pojazdu Solarisa – Urbino 12 hydrogen, zasilanego wodorem.
Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzi z wodoru, który z kolei jest przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny. Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii autobus wodorowy ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu ponad 350 km. Na dokładnie taki pojazd postawił Konin, który właśnie wydzierżawił Urbino 12 hydrogen od producenta Solarisów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.