Kolejne polskie miasto wprowadzi autobusy wodorowe
Rybnik otrzymał od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 45,5 mln zł na zakup autobusów wodorowych. Mieszkańcy będą z nich korzystać od przyszłego roku.
W lipcu br. władze Rybnika podpiszą umowę dotacyjną z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za 45,5 mln zł – otrzymanych w ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny” – miasto planuje kupić 20 autobusów napędzanych wodorem.
Ekologiczne pojazdy mają się pojawić na ulicach Rybnika w drugim kwartale przyszłego roku. W pierwszym kwartale natomiast przy ul. Budowlanych 6 powstać ma ogólnodostępna stacja tankowania wodorem samochodów osobowych i autobusów.
– Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymusza na gminach takich jak Rybnik użytkowanie odpowiedniej liczby pojazdów, które podczas eksploatacji nie emitują szkodliwych gazów – mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. – Zainteresowanie paliwami alternatywnymi to również odpowiedź Rybnika na trendy ogólnoświatowe, stawiające na ekologiczne formy transportu.
Autobusy wodorowe w polskich miastach
W tym miesiącu swoje testy na ulicach polskich miast przechodzi autobus wodorowy produkowany przez Grupę Polsat Plus i koncern ZE PAK – NesoBus. Jego premiera odbyła się pod koniec maja br. Od 15 czerwca pojazd przez tydzień jeździł po Gdańsku, natomiast 26 czerwca rozpoczęły się jego testy we Wrocławiu.
Seryjna produkcja NesoBusa ruszyć ma w 2023 roku w fabryce w Świdniku. Zakład wytwarzać będzie ponad 100 autobusów rocznie. W czerwcu podpisana została umowa z wykonawcą fabryki, o wartości 72,7 mln zł netto. Zakończenie robót budowlanych przewidziano na 30 czerwca 2023 roku.
Autobusy napędzane wodorem pojawią się na ulicach polskich miast m.in. za sprawą programu Zielony Transport Publiczny. W drugiej edycji cztery polskie gminy – Andrychów, Rybnik, Świdnik i Wałbrzych – złożyły wnioski o dofinansowanie łącznie 48 autobusów na wodór oraz dwóch stacji tankowania wodorem. W pierwszym naborze zakontraktowano 71 autobusów wodorowych, co oznacza, że w najbliższych latach po ulicach polskich miast jeździć będzie ponad 100 tego typu pojazdów.
Ostatnio PKN Orlen poinformował o uruchomieniu w Krakowie swojej pierwszej w Polsce mobilnej stacji tankowania wodorem. Ma ona służyć m.in. do zasilania zeroemisyjnego autobusu testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Od 24 czerwca w stolicy Małopolski kursuje zeroemisyjny miejski Solaris Urbino 12 hydrogen.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.