Sharp wprowadza moduł fotowoltaiczny o niesamowitej sprawności
Japoński producent wprowadza do swojej oferty elastyczny moduł fotowoltaiczny o sprawności wynoszącej aż 32,65%. Moduł bazuje na bardzo wydajnej technologii potrójnego złącza i ma być przeznaczony do zastosowań m.in. w samochodach elektrycznych i lotnictwie.
W ramach projektu „Badania i rozwój ogniw słonecznych do użytku w pojazdach” (Research and Development of Solar Cells for Use in Vehicles), zarządzanego przez rządową japońską Organizację Rozwoju Nowych Technologii Energetycznych i Przemysłowych (NEDO), Sharp opracował moduł fotowoltaiczny o sprawności konwersji energii słonecznej w energię elektryczną na poziomie 32,65%. Dla porównania: sprawności najwydajniejszych krystalicznych jednowarstwowych modułów, które są dostępne w komercyjnej ofercie największych producentów, wynoszą około 22%.
Najnowszy moduł fotowoltaiczny firmy Sharp bazuje na technologii potrójnego złącza, która charakteryzuje się połączeniem trzech różnych warstw fotoabsorpcyjnych, z których każda jest wykonana z dwóch lub większej liczby pierwiastków (np. indu, galu, arsenu). Poszczególne warstwy mają zdolność do pochłaniania promieniowania o różnej długości fali, przez co sprawność konwersji rośnie. Jak zdradza producent, dolne złącze jest zbudowane z arsenku indowo-galowego.
Jak czytamy w komunikacie producenta, pojedynczy moduł ma wymiar około 290 x 340 mm i – jak zapewnia Sharp – waży jedynie 56 gramów (0,58 kg/m2).
Lekki i elastyczny
Ogniwa fotowoltaiczne zostały zamknięte między dwoma warstwami specjalnej foli, dzięki czemu cały moduł jest elastyczny i lekki. To sprawia, że może być komponentem idealnym do wdrożenia chociażby w produkcji samochodów czy samolotów elektrycznych. Z uwagi na wykorzystanie nadal relatywnie drogiej technologii HJT tego rodzaju moduły na razie raczej nie znajdą powszechnego zastosowania w tradycyjnej fotowoltaice.
Sharp
Sharp podkreśla, że nowe moduły fotowoltaiczne o sprawności 32,65% będą miały za zadanie m.in. dostarczanie energii do baterii pojazdów elektrycznych, co przyspieszy przejście na odnawialne źródła energii i redukcję emisji CO2. Samochody elektryczne wyposażone w ogniwa PV będą dodatkowo wymagać krótszego czasu ładowania.
Najnowsze osiągnięcie stanowi rekord w odniesieniu do poprzedniego wyniku, który japońska firma osiągnęła w 2016 roku. Wówczas Sharp, w ramach innego projektu realizowanego z NEDO, zaprezentował moduł – również bazujący na technologii łączącej trzy warstwy (Heterojunction, HJT) – o wydajności 31,17%, która wówczas była wartością rekordową.
Japońska firma zaznacza, że już w 2013 roku opracowała ogniwo wykorzystujące technologię HJT z użyciem indu, galu i arsenu, którego sprawność wynosiła aż 37,9%. Było to ogniwo bardzo małe, ale doświadczenia zebrane przy jego opracowaniu zostały wykorzystane na kolejnych etapach rozwoju technologii HJT.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.