Parki narodowe dostaną dotacje na elektryki

Nowy program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nazwany Elektro Parki przewiduje dotacje na zakup pojazdów zeroemisyjnych dla parków narodowych. Wnioski będą przyjmowane do końca tego roku.
Czystsze powietrze w parkach narodowych to cel nowego programu rządowego, którego pełna nazwa brzmi „Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych”. Za jego realizację odpowiada NFOŚiGW. Przewidziany łączny budżet to 16 mln zł, środki pochodzić będą z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Każdy z 23 polskich parków narodowych może złożyć wniosek o dotację na zakup samochodów elektrycznych i stacji oraz punktów ładowania do wykorzystania w swojej codziennej działalności.
– Skoro stawiamy na rozwój zeroemisyjnego transportu w miastach, to jest rzeczą zupełnie oczywistą, że zależy nam również na ochronie przed spalinami skarbów polskiej przyrody, jakimi są parki narodowe – mówi Małgorzata Golińska, wiceminister klimatu i środowiska. – Chcemy, aby ich pracownicy w codziennej pracy mogli wykorzystywać ekologiczne pojazdy zeroemisyjne.
Nawet 90 proc. kosztów
Parki narodowe, które chcą mieć do dyspozycji pojazdy zeroemisyjne, mogą ubiegać się o bezzwrotne dotacje z NFOŚiGW w ramach nowego programu Elektro Parki. Kwota alokacji wynosi 16 mln zł, z czego założono zakup około 80 pojazdów elektrycznych (osobówek, minivanów i SUV-ów) oraz 45 ładowarek do ich zasilania.
Program realizowany będzie w latach 2022–2023, wnioski będą przyjmowane w trybie ciągłym do 31 grudnia 2022 roku lub do wyczerpania środków. Dotacja z NFOŚiGW może pokryć do 90 proc. kosztów kwalifikowanych na zakup fabrycznie nowych pojazdów o napędzie elektrycznym wraz z wyposażeniem.
Jako górną granicę wartości dofinansowanego samochodu przyjęto 170 tys. zł dla pojazdów osobowych i minivanów oraz 270 tys. zł dla SUV-ów.
Także przypadku dotacji na zakup, budowę i montaż stacji ładowania parki narodowe mogą się starać o dotację w wysokości do 90 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Część ładowarek ma być ogólnodostępna, więc skorzystają z nich również turyści.
Promocja elektromobilności
Celem programu jest nie tylko ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, ale też upowszechnianie wiedzy na temat korzyści płynących z rozwoju elektromobilności.
– Wprowadzenie zeroemisyjnych samochodów na parkowe szlaki to kolejny krok w stronę poprawy jakości powietrza w Polsce, co jest jednym z naszych priorytetów – mówi Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW.
– Ograniczenie emisji szkodliwych związków na terenach stanowiących przyrodnicze bogactwo kraju i magnes dla wielu turystów ma szczególne, wręcz symboliczne znaczenie środowiskowe, a zarazem niebagatelny walor edukacyjny – dodaje Michalski.