Siemens postawił stację ładowania przy polskiej autostradzie

Siemens postawił stację ładowania przy polskiej autostradzie
fot. Roger Bradshaw/Unsplash

Pierwsza stacja ultraszybkiego ładowania firmy Siemens włączona do polskiej sieci publicznej nazywa się SICHARGE-D. Jej operatorem jest Noxo Energy.

Stacja SICHARGE-D, o mocy 150 kW, uruchomiona została na śląskim odcinku autostrady A1, przy węźle Rybnik. W realizacji projektu Siemensa brała udział także firma stacjeladowania.com.

Dla Noxo Energy jest to setna stacja ładowania, za którą firma odpowiada jako operator, jednak pierwsza ultraszybka i pierwsza o tak dużej mocy.

REKLAMA

W wielu lokalizacjach sieci Noxo. można spotkać stacje Siemensa SICHARGE AC22, które są bardzo chwalone za bezawaryjność i ciekawe wzornictwo. Stacje AC doskonale wpisują się w koncepcję sieci tzw. lokalizacji docelowych, w których kierowcy pozostają na dłużej i mogą spokojnie naładować auto na dalszą podróż – wyjaśnia Jakub Bańkowski, współzałożyciel Noxo Energy.

Tym razem, w ramach uruchamiania naszej setnej lokalizacji, dzięki współpracy z Elocity i właścicielami stacji Shell Bełk udostępniamy naszym klientom kolejne cztery stanowiska do ładowania aut elektrycznych, w tym dwa ultraszybkie – informuje Bańkowski.

Skalowalny projekt

Według informacji Siemensa SICHARGE-D to jedna z najnowocześniejszych stacji na rynku, zapewniająca wydajność na poziomie 96 proc. Dzięki modułowej budowie urządzenie może być dostosowywane do zmieniających się potrzeb i standardów rynkowych. Dotyczy to zarówno liczby stanowisk ładowania, jak i dostępnej mocy.

Obecnie z szybkiego ładowania w przypadku SICHARGE-D mogą korzystać dwa pojazdy elektryczne jednocześnie. Pobierana jest wtedy moc maksymalnie do 300 kW z każdego punktu ładowania prądem stałym – mówi Łukasz Bancarzewski, specjalista ds. rozwoju biznesu w Siemens Polska. – Dzięki możliwości dodania kolejnych dystrybutorów możliwe jest jednoczesne ładowanie aż czterech pojazdów w tym samym czasie. Dodatkowy, piąty samochód może ładować się z gniazda AC.

Jak wyjaśnia ekspert, stacja obecnie oferuje moc minimalną, ale w razie zapotrzebowania moc może zostać zwiększona nawet w kilka godzin.

Nasze stacje cechują się ponadto wysokim bezpieczeństwem cybernetycznym i funkcjonalnym. Intuicyjny interfejs ułatwia obsługę. Pomyśleliśmy także o osobach ze specjalnymi potrzebami. Możliwość regulacji wysokości dotykowego wyświetlacza zwiększa dostępność i komfort obsługi menu – dodaje Łukasz Bancarzewski.

REKLAMA

Optymalizacja czasu ładowania

Stacje ultraszybkiego ładowanie prądem stałym (DC) mogą się przyczynić do rozwoju e-mobilności dzięki temu, że umożliwiają pełne naładowanie pojazdu w czasie dużo krótszym niż ładowarki prądu przemiennego (AC). Rozwój ich sieci jest nieunikniony, w Polsce bowiem infrastruktura ładowania nie nadążą za rejestracją nowych elektryków.

Według danych Licznika Elektromobilności wśród stacji ładowania w naszym kraju niecałe 30 proc. to szybkie stacje ładowania DC, reszta to wolne ładowarki AC. Na koniec pierwszego kwartału br. polska sieć obejmowała 2113 ogólnodostępnych stacji ładowania elektryków (4118 punktów).

Nasze urządzenia pozwalają na maksymalnie efektywne wykorzystanie dostępnej mocy. W przypadku równoległego ładowania kilku pojazdów moc zostaje automatycznie podzielona w taki sposób, aby zoptymalizować czas ładowania – wyjaśnia Mariusz Kondraciuk, dyrektor branży Smart Infrastructure w Siemens Polska. – Dynamiczny i inteligentny podział mocy ładowania (DPA) umożliwia wykorzystanie pełnego potencjału stacji.

Wśród walorów swoich ładowarek Siemens wymienia także redukcję hałasu generowanego przez urządzenie, optymalne zagospodarowanie terenu i elastyczne dostosowanie designu do potrzeb operatora.

Stopniowa rozbudowa infrastruktury

Od stycznia br. w strukturach globalnej firmy technologicznej Siemens AG działa nowa jednostka biznesowa Siemens Smart Infrastructure E-Mobility, która ma rozwijać usługi właśnie w sektorze ładowania pojazdów elektrycznych. Siemens planuje dostarczyć na polski rynek 100 stacji szybkiego i ultraszybkiego ładowania do końca 2023 roku.

Powiększenie polskiej infrastruktury ładowania o 300 stacji do 2025 roku zapowiedziały również estońskie przedsiębiorstwa Eleport i Bolt. Mają to być zarówno stacje pojedyncze, jak i huby ładowania. Firmy chcą w jak największym stopniu wykorzystywać odnawialne źródła energii do zasilania swoich stacji.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.