W polskich miastach pojawi się ponad 100 autobusów na wodór
W pierwszych dwóch naborach wniosków z programu Zielony Transport Publiczny polskie miasta złożyły aplikacje dotyczące dofinansowania kilkuset autobusów elektrycznych. Spora liczba wniosków dotyczy autobusów zasilanych wodorem.
W drugim, zakończonym naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację.
Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane.
Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. NFOŚiGW sfinansuje koszty kwalifikowane zakupu zeroemisyjnych autobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji oraz ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.
– Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – komentuje minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Zgodnie z rządową strategią energetyczną Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego.
– W ostatniej odsłonie programu Zielony Transport Publiczny zostały przewidziane preferencje dla mniejszych samorządów, które chcą rozwijać „zielony” transport miejski, a na co dzień mierzą się z wyzwaniami społeczno-gospodarczymi. Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego takie samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków – komentuje Paweł Mirowski, p.o. prezes NFOŚiGW.
Pierwsze miasta stawiają na wodór
Najwięcej zakupionych zostanie autobusów napędzanych energią elektryczną (340), ponadto złożono 48 wniosków dotyczących dofinansowania autobusów na wodór.
Wnioskowano także o dofinansowanie do zakupu 277 stacji ładowania oraz dwóch stacji tankowania wodorem.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podkreśla, że program pozwala budować „rynek beta” dla rozwiązań wodorowych rozumianych zarówno jako pojazdy jak i niezbędna do ich obsługi infrastruktura – umożliwiając wzmacnianie kompetencji w zakresie bieżącej obsługi tego typu pojazdów i infrastruktury.
Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 pojazdów) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.
W ramach programu Zielony Transport Publiczny (pierwsza edycja) umowy o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już zawarły – lub są w trakcie tej procedury – samorządy kilkudziesięciu polskich miast i aglomeracji.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.