Po Jaworznie będzie jeździć autobus zasilany wodorem Air Products
Air Products, światowy lider w produkcji i dystrybucji wodoru, rozpoczyna strategiczną współpracę z miastem Jaworzno w zakresie zbadania potencjału technologii wodorowej w transporcie publicznym. Do tego celu zostanie wykorzystany pojazd marki Solaris.
Przez miesiąc PKM będzie testować autobus wodorowy marki Solaris. Inicjatywa jest realizowana na zamówienie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie, a jej celem będzie przetestowanie korzyści płynących z wdrożenia bezemisyjnego systemu komunikacji miejskiej oraz łatwości zastosowania i bezpieczeństwa technologii wodorowej na potrzeby transportu miejskiego.
Testowany przez PKM Jaworzno autobus Solaris Urbino 12 hydrogen to całkowicie bezemisyjny pojazd. Z wodoru zgromadzonego w zbiornikach na dachu autobusu za pomocą wodorowego ogniwa paliwowego wytwarzana jest energia elektryczna. Jedynym produktem ubocznym tej reakcji jest para wodna.
Testy zostały rozplanowane m.in. do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich w Jaworznie, łączących największe osiedla mieszkaniowe. Autobus będzie użytkowany przez cały dzień, 7 dni w tygodniu, i będzie kursował przede wszystkim na liniach nr 303 i 307.
– Zależy nam, aby Jaworzno było postrzegane jako miejsce wspierające nowe technologie, otwarte na inwestorów i nowych mieszkańców. Sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego. Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług. Ponad 80 proc. mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych – komentuje Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
– Pierwszy autobus elektryczny w naszym przedsiębiorstwie ma już 7 lat. Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii. Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru. W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta jak Jaworzno autobusami spalinowymi – dodaje Zbigniew Nosal, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie.
Autobusy zasilane wodorem potencjalnie mogą zaspokoić wszystkie potrzeby komunikacji miejskiej oraz zapewnić korzyści dla środowiska. Zasięg takiego pojazdu to nawet 400 km, co wiąże się z rzadszym uzupełnianiem gazu i większą elastycznością tras. Sam proces tankowania jest łatwy i szybki, trwa poniżej 10 minut. Autobusy wodorowe są bardziej komfortowe dla pasażerów z uwagi na mniejsze wibracje silnika, a pojemność samego pojazdu jest większa niż w przypadku autobusów elektrycznych. Uruchamianie autobusu w bardzo niskich temperaturach nie stanowi problemu, dzięki czemu może być wykorzystywany przez cały rok.
– Testy potrwają cztery tygodnie, co pozwoli w sposób kompleksowy zapoznać się z możliwościami, jakie oferuje Urbino 12 hydrogen w codziennym ruchu miejskim. Przypomnijmy, że Jaworzno było prekursorem w elektryfikacji floty zarówno w Polsce, jak i na skalę europejską. Teraz ma szansę być liderem kolejnej zaawansowanej technologii w bezemisyjnym transporcie przyszłości – technologii wodorowej. Myślę, że w dzisiejszych czasach już nikt nie ma wątpliwości, że wodór to jeden z kluczowych filarów transformacji transportu publicznego – komentuje Petros Spinaris, członek zarządu firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i after sales.
Air Products prowadzi działania we wszystkich obszarach łańcucha wartości wodoru, w tym jego produkcji, magazynowaniu i dystrybucji, a od dziesięcioleci jest także pionierem w dziedzinie napełniania pojazdów wyposażonych w silniki wodorowe.
Firma obsługuje najdłuższy na świecie system rurociągów wodorowych, będąc jednocześnie dostawcą ciekłego wodoru.
Air Products posiada praktyczne doświadczenie operacyjne związane z uruchomieniem ponad 250 stacji tankowania wodoru w 20 krajach, a technologie firmy są wykorzystywane w ponad 1,5 mln operacji tankowania rocznie.
Autorzy projektu podkreślają, że jest on zgodny z rządową strategią „Polską Strategią Wodorową do 2030 roku” i wpisuje się w globalne, europejskie i krajowe starania na rzecz wdrażania gospodarki niskoemisyjnej oraz neutralności klimatycznej do 2050 roku zgodnie z postanowieniami Porozumienia paryskiego.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl