Northvolt i Volvo zbudują ogromną fabrykę baterii
Pod koniec ubiegłego roku budowana na północy Szwecji fabryka firmy Northvolt wyprodukowała pierwsze bateryjne ogniwo. Docelowo Szwedzi chcą w niej wytwarzać baterie o pojemności 60 GWh i będzie to największa tego rodzaju fabryka europejskiej firmy. Teraz Northvolt ogłosił plan budowy innej ogromnej fabryki baterii, którą zrealizuje we współpracy z Volvo.
Northvolt i Volvo Cars wybudują w Gothenburgu w Szwecji fabrykę, która ma rozpocząć działalność w 2025 roku i będzie produkować ogniwa bateryjne wytwarzane specjalnie dla nowej generacji elektrycznie napędzanych samochodów Volvo i Polestar.
W fabryce ma znaleźć pracę 3 tys. osób i będzie ona zwieńczeniem wspólnego projektu uwzględniającego także centrum R&D, którego powstanie obie firmy ogłosiły w grudniu. Za projekt będzie odpowiadać były dyrektor w Tesli Adrian Clarke.
Fabryka ma osiągnąć roczną zdolność produkcyjną sięgającą 50 GWh, dzięki czemu będzie w stanie dostarczyć baterie dla około pół miliona samochodów rocznie.
Szwedzi podkreślają, że umiejscowienie fabryki zapewni korzyści w postaci bliskości największej fabryki Volvo Cars oraz zasilania energią odnawialną. Fabryka znajdzie się również w niedużej odległości od jednostek badawczo-rozwojowych zarówno Volvo Cars i Northvolt.
Centrum R&D, które rozpocznie działalność jeszcze w tym roku, stworzy kilkaset miejsc pracy w Gothenburgu.
Współpraca z Northvolt ma wzmocnić strategię elektryfikacji Volvo Cars, które planuje do 2030 roku przejście na sprzedaż samochodów wyłącznie elektrycznych.
– Współpraca z Northvolt jest kluczem do zrealizowania naszych strategicznych ambicji na polu elektryfikacji. Nie spoczniemy, póki nie staniemy się liderami w segmencie samochodów elektrycznych premium – mówi Håkan Samuelsson, dyrektor naczelny Volvo Cars.
– Nowa gigafabryka będzie wspierać naszą ambicję posiadania całkowicie neutralnego dla klimatu sytemu produkcyjnego i zapewni dostawę wysokiej jakości baterii przez najbliższe lata. Poprzez współpracę z Northvolt osiągniemy także korzyści z łańcucha wartości baterii typu end-to end, od surowców naturalnych do zmontowanych samochodów – dodaje Javier Varela, szef inżynierii i operacji w Volvo Cars.
Zanim ruszy produkcja w fabryce w Gothenburgu, działalność rozpocznie pierwsza fabryka Northvolt znajdująca się w mieście Skellefteå na północy Szwecji. Roczny potencjał produkcji baterii ma w niej wynieść docelowo 60 GWh.
Dostawa ogniw z fabryki w Skellefteå do klientów ma się rozpocząć w tym roku. Na pierwsze baterie ze Szwecji już czekają takie koncerny motoryzacyjne jak BMW, Scania, Volkswagen, Volvo Cars i Polestar.
W gronie klientów szwedzkiej firmy jest także czołowy dostawca stacjonarnych magazynów energii do zastosowań w elektroenergetyce – firma Fluence utworzona przez Siemensa i amerykańską grupę AES.
Northvolt szykuje już także produkcję baterii w innych lokalizacjach – m.in. w Niemczech. Cel szwedzkiej firmy to osiągnięcie rocznej mocy produkcyjnej w Europie na poziomie ponad 150 GWh do roku 2030.
Ogniwa wytwarzane w Szwecji powinny trafiać między innymi do Gdańska, gdzie Northvolt rozpoczął budowę fabryki stacjonarnych magazynów energii.
Fabryka w Gdańsku ma zajmować 50 tys. m2, a jej uruchomienie zaplanowano na ten rok. Mają w niej powstawać magazyny o pojemności 5 GWh, a później produkcja ma zostać rozszerzona do 12 GWh.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.