Chiński producent paneli fotowoltaicznych walczy o rentowność

Chiński producent paneli fotowoltaicznych walczy o rentowność
Canadian Solar

Rosnące ceny materiałów i problemy w globalnej logistyce uderzyły w producentów paneli fotowoltaicznych, w tym w jednego z największych producentów modułów PV Canadian Solar, co widać, gdy porównamy zeszłoroczne i tegoroczne marże tej firmy. Chiński producent w ostatnim kwartale poprawił jednak rentowność względem pierwszych kwartałów br. i cały 2021 rok może zakończyć na plusie. Kierownictwo chińskiej firmy w komentarzu do wyników za ostatni kwartał tłumaczy, z czego wynika osiągnięta poprawa rentowności.  

Canadian Solar – jeden z największych na świecie producentów paneli fotowoltaicznych – poinformował o wypracowaniu przez jego jednostkę zajmującą się produkcją ogniw i paneli fotowoltaicznych CSI Solar w trzecim kwartale 2021 r. przychodów na poziomie 1,149 mld dolarów względem przychodów rzędu 1,183 mld dolarów we wcześniejszym kwartale oraz przychodów na poziomie 921 mln dolarów wypracowanych w analogicznym okresie zeszłego roku.

W minionym kwartale CSI Solar sprzedał moduły PV o łącznej mocy 3,87 GW, a jego kluczowymi rynkami zbytu były Chiny, USA, Brazylia, Niemcy i Tajlandia. Udział Azji w sprzedaży chińskiej firmy wyniósł w sumie 44 proc., Ameryka Północna i Południowa stanowiła 36 proc. przychodów, a 20 proc. przypadło na Europę.

REKLAMA

Tym samym CSI Solar odnotował w minionym kwartale 6-procentowy wzrost przychodów względem sprzedaży z wcześniejszego kwartału oraz 22-procentowy wzrost w porównaniu do sprzedaży z analogicznego kwartału zeszłego roku.

W pierwszych 9 miesiącach tego roku przychody CSI Solar wyniosły 3,028 mld dolarów wobec przychodów rzędu 2,32 mld dol. w analogicznym okresie 2020 roku.

Gorsze wyniki CSI Solar odnotował jednak jeśli chodzi o wskaźniki pokazujące rentowność. Duży wzrost kosztów podstawowych komponentów, w tym kilkukrotny wzrost ceny krzemu, z którym muszą liczyć się w tym roku producenci paneli fotowoltaicznych, nie pozostał bez wpływu na marżę również tego producenta. 


CSI Solar odczuł wzrost kosztów szczególnie w pierwszym kwartale tego roku, kiedy odnotował stratę operacyjną w wysokości -52,6 mln dolarów.

Później chiński producent wdrożył działania, które pozwoliły mu wrócić do rentowności. Dzięki zwiększeniu marży w drugim kwartale wypracował zysk sięgający 14,9 mln dolarów, notując marżę na poziomie 13,1 proc. Jak tłumaczyło wówczas kierownictwo firmy, poprawa wyniku miała być efektem zwiększenia cen modułów i optymalizacji procesów produkcyjnych.

W trzecim kwartale, za który wyniki podał teraz CSI Solar, udało mu się jeszcze zwiększyć marżę, jednak i tak była ona niższa niż w analogicznym okresie 2020 roku. O ile w trzecim kwartale przed rokiem wynosiła 19,9 proc., to w minionym kwartale było to 15,1 proc.

REKLAMA

Średnia marża CSI Solar jeśli chodzi o sprzedaż w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku wyniosła 13,1 proc., natomiast w analogicznym okresie zeszłego roku było to jeszcze 21,7 proc.

Spadek marży w stosunku do zeszłego roku sprawił, że na poziomie operacyjnym CSI Solar notuje jak na razie w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku stratę, która za ten okres w sumie wyniosła 7,4 mln dolarów wobec zysku operacyjnego na poziomie 250,3 mln dolarów wypracowanego w analogicznym okresie zeszłego roku.

Po wynikach za trzeci kwartał widać jednak, że kierownictwo chińskiej firmy implementowało skuteczne działania, aby nie zakończyć całego roku na minusie.

– Odeszliśmy od kontraktów uwzględniających niskie ceny, aby chronić marże. Jesteśmy jednak przekonani, że niekorzystne makroekonomiczne czynniki, w tym wyższe koszty materiałów i zatory w globalnej logistyce, są tymczasowe – zapewnia Shawn Qu, CEO Canadian Solar.  

Obecne zdolności produkcyjne CSI Solar wynoszą na poziomie bloków krzemowych 5,1 GW, płytek – 9,5 GW, ogniw – 13,3 GW i modułów fotowoltaicznych – 22,1 GW. W przyszłym roku mają one wzrosnąć odpowiednio do poziomu 10,1 GW, 11,5 GW, 13,9 GW oraz 32 GW, jednak w komentarzu do najnowszych wyników finansowych kierownictwo chińskiej firmy w odpowiedzi na aktualną sytuację rynkową sygnalizuje ograniczenie planów ekspansji.

Prezes CSI Solar Yan Zhuang wskazuje na trzy obecnie najważniejsze czynniki dla producentów modułów PV z Chin. To problemy logistyczne, rosnące ceny materiałów i ograniczenia w dostawach energii elektrycznej.

– Aby zwiększyć marże, stosujemy proaktywne środki takie jak redukcja kontraktów z niskimi cenami oraz bardziej agresywne podnoszenie cen modułów. W międzyczasie ograniczamy plany ekspansji, aby optymalizować wykorzystanie istniejących linii produkcyjnych – komentuje szef CSI Solar.

W przyszłym roku CSI Solar chce sprzedać moduły fotowoltaiczne o mocy 20-22 GW. Canadian Solar rozwija także z powodzeniem biznes związany z dostawami bateryjnych magazynów energii, których sprzedaż w przyszłym roku ma sięgnąć 1,4-1,5 GWh, a także rozwija projekty farm fotowoltaicznych, w przypadku których planowana jest sprzedaż na poziomie 2,4-2,5 GW.

Przyszłoroczne przychody na poziomie całej grupy Canadian Solar mają wynieść 6,5-7 mld dolarów.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.