Solaris zbuduje stację ładowania. Energia popłynie w dwie strony
Solaris Charging Park to nazwa inwestycji realizowanej na terenie fabryki Solarisa w Bolechowie koło Poznania. Stacja zostanie wyposażona w kilka różnych systemów ładowania oraz umożliwi dwukierunkowy przepływ energii. Jak zapewnia Solaris, będzie to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie.
W ubiegłym roku Solaris dostarczył kilkaset autobusów elektrycznych do niemal 30 miast w Europie. To właśnie pojazdy zeroemisyjne są priorytetem firmy w obszarze sprzedaży i rokrocznie stanowią coraz bardziej istotną część zamówień realizowanych przez producenta.
Jak informuje spółka, zaplanowana inwestycja we własną stację ładowania autobusów elektrycznych to naturalny krok związany z rozwojem bezemisyjnej oferty Solarisa.
Solaris Charging Park obejmie powierzchnię 5000 m2. W jego zadaszonej części znajdą się 4 stanowiska dla pojazdów, główna ładowarka oraz pomieszczenie techniczne. Na dachu konstrukcji zostanie zamontowana instalacja fotowoltaiczna, dzięki której możliwe będzie lokalne wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych. Tuż obok zlokalizowane zostaną się wysepki do ładowania typu plug-in.
Nowa przestrzeń stanie się miejscem, gdzie odbywać się będą wszystkie procesy ładowania/rozładowywania oraz testy nowych technologii i funkcjonalności. Ponadto, będzie też służyć klientom – to tutaj odbywać się będą prezentacje nowych rozwiązań Solarisa.
Przy fabryce w Bolechowie zostaną zainstalowane systemy ładowania od trzech różnych dostawców. Pozwoli to na testowanie różnych sposobów uzupełniania energii w bateriach i na przygotowanie oferty odpowiadającej na potrzeby rynku.
Pierwszym rozwiązaniem jest ładowarka z ośmioma punktami ładowań o mocy od 150 kW do 600 kW, którą można równocześnie ładować trzy pojazdy. System jest kompatybilny ze wszystkimi dostępnymi na rynku konektorami, oferując możliwość podłączenia zarówno autobusu, jak i trolejbusu. Wspiera też funkcjonalność V2G, czyli dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną.
Solaris Charging Park będzie pierwszym w Polsce parkiem dwukierunkowym i jednym z pierwszych tak innowacyjnych w całej Europie. Technologia Vehicle-to-Grid (V2G) pozwoli na rozładowywanie autobusów w celach testowych oraz wykorzystywanie pojazdów jako mobilnych magazynów energii.
Na stacji zainstalowana zostanie również ładowarka czterowyjściowa o łącznej mocy 300 kW. Będzie posiadać dwa wyjścia plug-in, pantograf podnoszony i pantograf odwrócony. Ponadto zainstalowane zostaną dwie niezależne ładowarki plug-in o mocy 150 kW, każda z funkcją V2G. Centralny system zarządzania pozwoli monitorować i zdalnie sterować pracą całego obiektu.
Zakończenie prac budowlanych zaplanowane jest na koniec tego roku, a pełną operacyjność stacja ma osiągnąć w połowie 2022 roku.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.