NFOŚiGW uruchamia dotacje na elektryki dla kolejnej grupy podmiotów

NFOŚiGW uruchamia dotacje na elektryki dla kolejnej grupy podmiotów
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia ostatni komponent programu Mój elektryk. Od 22 listopada rozpocznie się nabór wniosków o dotacje dla podmiotów innych niż osoby fizyczne, które będą mogły otrzymać dofinansowanie na zakup pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem. Wsparcie obejmie samochody osobowe oraz dostawcze, a także pojazdy kategorii L.  

W połowie lipca w programie dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych pt. Mój elektryk rozpoczął się nabór wniosków o dotacje dla osób fizycznych. Kwota dotacji dla tej grupy beneficjentów wynosi 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych ­można otrzymać nawet 27 000 zł. Cena auta nie może przekraczać 225 000 zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny.

Kolejnym, ważnym krokiem we wdrażaniu programu Mój elektryk było ogłoszenie przez NFOŚiGW naboru dla banków zainteresowanych dystrybucją dopłat do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Pierwszym pozytywnie zweryfikowanym bankiem, który w imieniu NFOŚiGW będzie udzielał dotacji do leasingu zeroemisyjnych pojazdów, jest Bank Ochrony Środowiska SA.  We wrześniu NFOŚiGW podpisał z BOŚ SA umowę w sprawie dystrybucji dopłat do leasingu oraz najmu długookresowego pojazdów. 

REKLAMA

Teraz zarząd Narodowego Funduszu zwiększył budżet programu priorytetowego Mój elektryk o 200 mln zł do kwoty 700 mln zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e przez podmioty niebędące osobami fizycznymi.

Wnioski o dofinansowanie zakupu elektryków można składać od 22 listopada 2021 r. do 30 września 2025 r., o ile wcześniej nie wyczerpie się budżet programu.

O dofinansowanie mogą wystąpić przedsiębiorstwa, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni oraz kościoły i inne związki wyznaniowe.  

W komentarzu na temat uruchomienia kolejnego etapu programu Mój elektryk minister klimatu i środowiska Anna Moskwa podkreśla, że to właśnie biznes i podmioty instytucjonalne są głównymi nabywcami nowych pojazdów dla swoich flot.

REKLAMA

– W Polsce sektor komunikacyjny odpowiada za około 15 procent emisji gazów cieplarnianych, a także hałas i wyrzucanie do atmosfery szkodliwych związków chemicznych, przy czym największy w tym udział ma transport drogowy, dlatego konsekwentnie dążymy do obniżenia zużycia paliw emisyjnych w tym obszarze – komentuje Anna Moskwa.

Podobnie jak w przypadku osób indywidualnych i rodzin, od których NFOŚiGW przyjmuje wnioski o dofinansowanie od lipca 2021 r., także w obecnie uruchamianym naborze wsparcie polega na częściowej refundacji kosztu zakupu zeroemisyjnego auta do kwot określonych w programie Mój elektryk. 

Przedmiotem wsparcia mają być zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, a także pojazdy kategorii L o zeroemisyjnym napędzie (pojazdy elektryczne lub wodorowe).  

Dla osobowych elektryków przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub 27 tys. zł, o ile deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja będzie wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu, przy czym nie będzie obowiązywał limit cenowy – informuje Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Program Mój elektryk przewiduje możliwość dofinansowania zakupu samochodów zeroemisyjnych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania albo wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych.

Dotacją mogą być objęte tylko fabrycznie nowe pojazdy, które nie były przed zakupem zarejestrowane lub zostały zakupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km. 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.