Nowe regulacje dla elektromobilności. To najważniejsze zmiany
Rada Ministrów przyjęła wczoraj projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe regulacje mają m.in. przyspieszyć proces inwestycji w stacje ładowania, ułatwić instalowanie ładowarek w budynkach wielorodzinnych i sprawić, że w miastach w końcu zaczną powstawać strefy niskoemisyjnego transportu.
Nowe rozwiązania, które przygotowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska i które powinny pojawić się wkrótce w ustawie o elektromobilności, mają ułatwić oraz przyspieszyć rozwój polskiego rynku pojazdów z napędami alternatywnymi. Ich celem jest ponadto dostosowanie polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej w zakresie promocji nisko- i zeroemisyjnego transportu drogowego.
Chodzi o transpozycję do krajowego prawa przepisów zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej, zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE w kwestiach związanych z budową stacji ładowania przez OSD.
Nowe przepisy, które wczoraj przyjęła Rada Ministrów, mają określić zasady montażu instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Jak ocenia MKiŚ, obecne regulacje zawarte w ustawie elektromobilności nie zapewniają wystarczających ułatwień w zakresie instalacji punktów ładowania znajdujących się w takich budynkach.
Jak zapewnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska, nowe przepisy ułatwią montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku. Dzięki temu osoby zainteresowane zakupem takiego pojazdu otrzymają możliwość ładowania go w swoim miejscu zamieszkania.
W tym celu określony ma zostać obowiązek zapewnienia odpowiedniej mocy przyłączeniowej dla budynków i przewidziano wprowadzenie ułatwień w uzyskiwaniu zgody na instalację punktu ładowania na parkingach wielostanowiskowych we wspólnotach i spółdzielniach mieszkaniowych
Resort klimatu zaznacza, że taki sposób ładowania samochodu elektrycznego jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ odbywa się najczęściej w porze nocnej, kiedy pojazd nie jest użytkowany, a zużycie prądu jest niższe niż w dzień, co stabilizuje pracę sieci energetycznej.
Nowe przepisy mają ułatwić proces uruchamiania nowych stacji ładowania. Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu, obecnie w przypadku budowy stacji ładowania problematyczną i długotrwałą procedurą jest uzyskanie od Operatora Systemu Dystrybucyjnego warunków przyłączeniowych. Wprowadzane zmiany polegać będą na skróceniu terminu odpowiedzi od OSD ze 150 do 30 dni. W przypadku braku możliwości zapewnienia wskazanej we wniosku mocy przyłączeniowej, OSD będzie zobowiązany udzielić informacji o najbliższej lokalizacji, gdzie może ją zapewnić oraz maksymalnej mocy we wskazanym miejscu.
Doprecyzowana ma zostać ponadto definicja stacji ładowania. Jak oceniają autorzy nowych regulacji, zawarta obecnie w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych definicja stacji ładowania nie rozstrzyga jasno, że jest to stacja świadcząca usługę ładowania. Doprecyzowanie przepisów w tym zakresie ma pozwolić w jasny sposób odróżnić stacje ładowania, które świadczą usługę ładowania i muszą podlegać obowiązkom takim jak wymóg przeprowadzenia badań technicznych od innych obiektów o podobnym charakterze. Jak wnioskuje MKiŚ, pozwoli to uniknąć wątpliwości w zakresie postępowania ze stacjami demonstracyjnymi i testowymi, które nie świadczą usług ładowania.
Wprowadzona zostanie m.in. definicja dwukierunkowego punktu ładowania. Chodzi o punkt ładowania, który umożliwia także pobór energii elektrycznej z podłączonego do niego pojazdu. Nowe prawo określi warunki techniczne dla dwukierunkowego punktu ładowania.
Nowe przepisy mają ponadto doprecyzować zasady tworzenia stref czystego transportu, wprowadzając możliwość ustanawiania stref we wszystkich gminach niezależnie od liczby mieszkańców. Przewidziano w tym zakresie wprowadzenie specjalnych oznaczeń dla pojazdów uprawnionych do poruszania się w obrębie stref oraz uelastycznienie przepisów w tym zakresie i pozostawienie większej możliwości ich kształtowania gminom.
Obecnie wprowadzenie takiej strefy jest możliwe w gminie liczącej powyżej 100 tys. mieszkańców, tylko dla terenu śródmiejskiej zabudowy lub jej części, stanowiącej zgrupowanie intensywnej zabudowy na obszarze śródmieścia. Wjazd do strefy jest możliwy dla pojazdów napędzanych energią elektryczną, gazem ziemnym oraz wodorem, jak również dla pojazdów policji, straży pożarnej etc. Kodeks wykroczeń przewiduje karę grzywny do 500 zł dla osób nieprzestrzegających ograniczeń związanych z wjazdem do strefy czystego transportu.
Doprecyzowane ma zostać ponadto to, które stacje ładowania powinny podlegać kontrolom przeprowadzanym przez Urząd Dozoru Technicznego.
Jak podkreśla resort klimatu, obowiązujące przepisy przewidują jedynie dokonywanie przez UDT kontroli w ściśle określonych przypadkach. Nowe przepisy mają nadać Urzędowi kompetencję do przeprowadzenia kontroli w przypadku podejrzenia wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników z uwagi na awarie lub uszkodzenia powstałe w trakcie eksploatacji stacji oraz punktów ładowania.
Proponowane zmiany zakładają ponadto zniesienie konieczności ponoszenia opłat drogowych przez przedsiębiorców posiadających pojazdy niskoemisyjne za przejazd drogami ekspresowymi i autostradami w takiej samej wysokości, w jakiej ponoszą je użytkownicy pojazdów spełniających normę emisji spalin do poziomu EURO 5.
Zgodnie z unijną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego określony zostanie minimalny poziom docelowy, jeśli chodzi o udział nisko- i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi.
Dyrektywa nakłada na zamawiających obowiązek zapewnienia, aby: 1) udział pojazdów elektrycznych lub napędzanych wodorem kat. M1, M2 i N1 w całkowitej liczbie pojazdów kat. M1, M2 i N1 objętych zamówieniami wynosił co najmniej 22 proc., 2) udział pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi kat. N2 i N3 w całkowitej liczbie pojazdów kat. N2 i N3 objętych zamówieniami wynosił co najmniej 7 proc., 3) udział autobusów, z wyłączeniem klasy I i klasy A w całkowitej liczbie pojazdów kat. M3 objętych zamówieniami wynosił co najmniej 32 proc. Ministerstwo zaznacza, że te przepisy będą stosowane tylko do 2030 r. Po tym okresie przewidywane jest dalsze zaostrzenie regulacji po stronie Unii Europejskiej.
Po przyjęciu projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności przez Radę Ministrów zostanie on teraz skierowany do Sejmu.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.